2017: A Skorpió Éve
dreampage 2017. Jan. 06.

Bár még csak az év elején járunk, máris érdemes a végére figyelni. 2017 az Xbox világában elsősorban az új gép, a Project Scorpio megjelenéséről fog szólni. Nézzük, mit tudunk, és mit sejthetünk eddig „minden idők legerősebb konzoljáról”.

A technológia fejlődése miatt a konzolgyártók lépéskényszerbe kerültek. A PC-k és a játékos technológiák egyre gyorsuló javulása miatt többé nem reális az, ami az előző generációban volt: egyik konzol sem képes 8-10 évig maradéktalanul kiszolgálni a játékos közönséget. Az elmúlt években egyre erősödött az igény, hogy még nagyobb tudású, a high-end PC-kkel összemérhető erejű játékgépek kerüljenek a nappaliba. A Microsoft is figyelte a játékosok visszajelzéseit, és ezekre válasz az idei év végén megjelenő, Project Scorpio kódnéven futó új konzol.

Erő, közösség, választás

De a válasz – és ezt Redmondban is jól tudják – nem lehet az, hogy egy olcsó, megint csak ideig-óráig releváns ráncfelvarrást készítsenek, ahogy az sem, hogy fejest ugorjanak egy „új generációba”, hogy aztán hátrahagyják mindazokat, akik az elmúlt három évben befektettek az Xbox One platformba. A Project Scorpio éppen ezért a két szemlélet egyesítése: tudását tekintve új mércét állít fel a konzolok világában, a gyakorlatban viszont 100%-osan kompatibilis marad a korábbi Xbox gépekkel. Nem lesz több, hagyományos értelemben vett generáció: eddigi játékaink és kiegészítőink velünk maradnak, semmit nem kell újra megvenni, vagy az új gép miatt hátrahagyni. Phil Spencer, az Xbox divízió vezetője el is mondta, hogy a Scorpio az „Xbox One gépcsalád” tagja lesz, tehát nem külön platformként kezelendő. Minden, amit eddig megvettünk, futni fog rajta, csak épp jobb minőségben.

Nézzük, mit tudunk eddig (többé-kevésbé nagy biztossággal) magáról a hardverről:

  • ~6 TFLOPS számítási kapacitású GPU
  • 12 GB GDDR5 (vagy GDDR5X) memória
  • 8 magos CPU
  • Xbox One S-hez hasonló külső dizájn
  • Állítva és fektetve is használható

Az alkatrészeket és az eddig kiszivárgott információkat/pletykákat figyelembe véve egy, az Xbox One-nál nagyjából négyszer-ötször erősebb konzol képe bontakozik ki. Ez pedig egyetlen célt szolgál: hogy kompromisszummentes 4K megjelenítést, high-end PC-hez mérhető teljesítményt és a legmagasabb szintű VR támogatást kapják meg a konzolos játékosok. Nem felskálázás, nem maszatolás a pixelekkel, hanem valódi, natív 4K (3840x2160) felbontás a grafikailag legintenzívebb játékok esetén is, stabilabb/jobb képfrissítéssel. De a Project Scorpio nem egyszerűen csak egy erősebb Xbox One lesz, a megjelenésével a Microsoft forradalmasítani kívánja azt, amiről az Xbox platform szól.

UWP: Egy platform mind felett

2016 őszén bevezetésre került az UWP, azaz Univerzális Windows Platform. Elsőként a Microsoft saját exkluzívjai, a Forza Horizon 3, a ReCore és a Gears of War 4 használták az új technológiát. És bár elsőre ez, úgy tűnt, csak annyit tesz, hogy a korábbi Xbox One exkluzívok most már PC-re is megjelenhetnek, a dolog valójában sokkal többet jelent. A kulcsszó a szabadság és a skálázhatóság: többé nem számít, melyik hardveren akarunk játszani – ha megvettünk egy játékot, az szabadon skálázható attól függően, milyen dobozt teszünk alá. Ha Xbox One-on játszunk, optimalizált 1080p felbontást kapunk 30 fps képfrissítéssel, ha viszont rendelkezünk a megfelelő PC-vel, ugyanazt a játékot 4K-ban, akár 60 fps mellett is élvezhetjük. Itt jön képbe a Project Scorpio, ami a pletykák szerint a 4K@30, illetve a 4K@60 élményt (játéktól függően) fogja megcélozni azok számára, akik nem akarnak PC-n játszani. És ehhez a fejlesztőknek szinte nem is kell tenniük semmit.

Az UWP játékok tulajdonképpen már most Scorpio-kompatibilisek, így amikor az új gép megjelenik, ezekhez a címekhez már nem is kell nyúlni, hogy kihasználják az új konzol erejét. Nem kell utólag „profi módot” és hasonlókat beléjük eszkábálni, mert az UWP-nek köszönhetően a Scorpio alapból a 4K verziót fogja letölteni és elindítani. Rod Fergusson, a Gears of War 4 producere már le is nyilatkozta, hogy játéka natív 4K-ban fog futni az új gépen, kérdés nélkül. Ugyanez vár a többi Xbox exkluzívra, és nem csoda, hogy egyre több külső cég és indie fejlesztő áll át erre a rendszerre. Az UWP platformot használja már az Everspace, az Astroneer, a Silence: The Whispered World 2 és hamarosan a Riptide GP Renegade, de például a Resident Evil 7 is, amely szintén elérhető lesz a Windows Áruházban. Ezek a játékok a Scorpio megjelenésekor azonnal játszhatók lesznek a legmagasabb minőségben – idén pedig nemcsak az összes Xbox exkluzív játék, de egyre több külsős cím is így biztosítja be magát a jövőt illetően.

Az UWP persze nem egyenlő az Xbox Play Anywhere programmal. Azok a játékok, amik utóbbiban nem vesznek részt, konzolon (Xbox One, Xbox One S és Scorpio) külön lesznek kezelve a PC (Windows 10) verziótól. Nem logikus, ha egy fejlesztő ezt így lépi meg (mint ahogy tavaly a Call of Duty: Infinite Warfare, vagy most a Resident Evil 7 esetében látjuk), de a Microsoft nem írja elő, nem kényszeríti egyik fejlesztőt vagy kiadót sem erre. Idővel azonban mindenkinek az lesz az érdeke, hogy a játékosok határok nélkül, eszközöktől függetlenül, egységes közösségben játszhassanak, és hogy egyetlen vásárlással elérhessük a játékokat az összes Windows 10-es eszközön.

Project Helix és Game Mode

A fejlesztők dolgát tovább könnyíti a Scorpio konzol fejlesztői készlete, amit jelenleg Project Helix néven emlegetnek. Ez a devkit egymaga képes szimulálni az Xbox One és a jóval erősebb új konzol fejlesztői környezetét, így a játékok alkotói könnyen ellenőrizhetik, hogyan fut a termékük egyik, illetve másik konfiguráción. Ez csökkenti annak az esélyét, hogy a Scorpio megjelenése után gyenge, optimalizálatlan „portokat” kapjunk Xbox One-ra. Tulajdonképpen nem is beszélhetünk portról: az UWP miatt ugyanarról a játékról van szó, amely mindössze más felbontáson, más grafikai beállításokkal fut egyik és másik gépen. A jövőre nézve pozitív előjelnek tekinthetők a jelenlegi UWP játékok, amelyek ugyan PC-n hozzák a csúcsminőséget, de Xbox One-on is soha nem látott erődemonstrációnak számítanak, elég csak a Forza Horizon 3-at vagy a Gears of War 4-et megnézni.

Egy másik szoftveres megoldás, ami segíthet a jobb teljesítmény elérésében, az úgynevezett Game Mode, amely a Windows 10 egyik új funkciója lesz, és a következő, Creators Update-tel kerül az operációs rendszerbe. Ennek lényege, hogy játékok futtatása esetén úgy rendezi át az erőforrásokat, hogy az minél inkább a grafikai teljesítményt szolgálja, ne legyenek lekötve felesleges hardveres források. A dolog nem utópia, mert Xbox One-on mindez már működik, a tavaly nyári frissítéssel „csempészték” a konzolra. Megint csak a verebek csiripelése alapján gyaníthatjuk, hogy ennek az optimalizálásnak köszönhető, hogy például a Battlefield 1 nagyobb (dinamikus) felbontásban fut, mint a korábbi Frostbite játékok, és hogy a Resident Evil 7 is – részben – emiatt futhat 1080p@60 módban Xbox One-on. A PC-s és a konzolos játékosok is profitálnak abból, hogy egy adott hardverből egyre több teljesítményt lehet kipréselni.

Mi a helyzet a nem UWP játékokkal?

Bár az UWP használata jó dolog, senki nincs kötelezve rá, az eddig megjelent Xbox One játékok pedig értelemszerűen nem is élnek ezzel a funkcióval. Az ilyen játékok is feljavulhatnak a Project Scorpio-n, főleg, ha dinamikus felbontást és/vagy rögzítetlen képfrissítést használnak. A Scorpio (akár csak az Xbox One S) 4K-ra felskálázza a régebbi játékok képét, amik futhatnak gyorsabban vagy stabilabban, bár erre garancia nincs. A fejlesztők pedig természetesen dönthetnek úgy, hogy kihasználják és támogatják az új gép lehetőségeit a régebbi címek esetén is. Arra mérget vehetünk, hogy a Halo 5: Guardians kap 4K támogatást (PC-n már 5K támogatása is van), de a hosszabb távú, szolgáltatásszerű játékok is jó eséllyel pályáznak erre. Az olyan sikeres címek, mint a World of Tanks, Elite Dangerous, Overwatch vagy Warframe bolondok lennének nem kiszolgálni a közösségüket a legmagasabb szintű élménnyel. Az viszont nem találgatás, hanem biztos, hogy az UWP-vel a Microsoft most ágyaz meg annak a jövőnek, amelyben a skálázhatóság többé nem kérdés, hanem alapfelszerelés lesz.

We are the VR

Egy másik, kevésbé emlegetett aspektusa a Project Scorpio konzolnak a virtuális valóság támogatása, ami szépen lassan gyökeret ver a játékok világában, még ha nem is olyan sebesen, mint a 4K megjelenítők elterjedése. Érdekes kérdés, hogy vajon az új konzol milyen formában támogatja majd a VR-t, pedig ha jobban körülnézünk a témában, a dolog nem is annyira rejtélyes. Az biztos, hogy a gép specifikációit a natív 4K játékokhoz és a legmagasabb szintű VR élményhez lövik be, az pedig szinte borítékolható, hogy a Microsoft nem fejleszt hozzá saját szemüveget. Miért is tenné, ha már van ehhez partnere: az Oculus Rift.

A Rift megjelenése óta tisztán látható az Oculus és a Microsoft közötti együttműködés. A szemüveg Xbox One kontrollerrel együtt vásárolható meg, az Xbox One játékok már ma is streamelhetők rá (igaz, ez még nem valódi VR élmény, csak egy virtuális mozi), és sokan talán nem vették észre, de a tavalyi E3-as Xbox konferencián John Carmack is felbukkant, aki az Oculusnál dolgozik jelenleg. Nem kell hozzá nagy tudás, hogy kitaláljuk a következő lépést: a Project Scorpio támogatni fogja az Oculus Riftet. Ráadásul várható (legalábbis pletykálják), hogy épp az idén jelenik meg a Rift új, vezeték nélküli változata, ami még praktikusabb élményt jelentene a nappaliban.

Igen ám, de a Rift (és úgy a VR általában) nagyon drága mulatság. A Microsoft itt a Windows 10 miatt előnyös helyzetben van. Ha igazán okosan csinálják, akkor a Scorpio konzol, mint Windows 10 alapú gép, az összes PC-s VR headsetet támogatni fogja, a legolcsóbb, 2-300 dolláros modellektől a legdrágább HTC Vive-ig. Ez számunkra megint csak a választás szabadságát jelentené, hiszen nem lennénk egy eszközhöz kötve, ki-ki a saját ízlése vagy pénztárcája alapján választhatna VR élményt az Xbox konzolja mellé. Elnézve a Microsoft eddigi stratégiáját, ennek megjósolásához se kell tehetség.

Az operációs rendszer

Ha a fentiek alapján úgy tűnik, hogy a Scorpio nem lesz más, mint egy Windows 10 alapú gamer PC, akkor rossz hírem van: ennyi erővel már az Xbox One is az. Épp ettől könnyű a fejlesztők helyzete, és lesz még könnyebb a jövőben. A Project Scorpio – a pletykák szerint, ugye mondani sem kell – ugyanazt a Windows 10 alapú Dashboardot kapja meg, amit az Xbox One jelenleg is használ, vagyis nem igényel majd megszokást a használata. A rendszer természetesen addig még fejlődik és bővül (idén jön a Tournament funkció, illetve új Guide), az új konzolon pedig remélhetőleg gyorsabb is lesz.

Érdekesebbek lehetnek a hardver erejéből adódó plusz – főként közösségi – lehetőségek. A Microsoft nemrég vette meg a Beam stream szolgáltatást, ami hamarosan szerves része lesz az Xbox-nak, gyorsabb és jobb minőségű közvetítéseket téve lehetővé, a Scorpio pedig még jobb tartalmak előállítására adhat lehetőséget. 4K képek és videók, vagy 60 fps videók rögzítése, jobb videó szerkesztő funkciók, 4K vagy jobb minőségű stream stb. Ezekről ma még semmit nem tudni biztosan, de logikus elvárás, hogy a nagyobb tudású gép ilyen extrákat is felmutasson majd.

Lesznek-e Scorpio exkluzívok?

Egy fontos dolog, amit Phil Spencer elmondott, hogy a fejlesztők nem lesznek megkötve azt illetően, mire használják a Scorpio extra erejét. Nyilván akinek esze van, a 4K irányába indul, mert a mai közhangulatban az 1080p már nem eladható, de sem felbontási, sem képfrissítési érték nincs előírva (soha nem is volt, soha nem is lesz). Vagyis papíron elképzelhető, hogy valaki a 4K felbontás helyett inkább 1080p-ben csinál egy sokkal szebb játékot. De mi a helyzet az Xbox One-nal? Készülhet olyan játék, ami a hardver korlátai miatt azon nem fut?

Kezdetben biztosan nem. Ha valami, ez a Microsoft egyik legerősebb érve az Xbox One mellett (és, bizarr módon a Scorpio ellen): nem szükséges váltani, ha valaki nem akar, mert minden Xbox játék továbbra is „Xbox One játék” lesz. Minden játék futni fog a teljes gépcsaládon, legyen az Xbox One, Xbox One S vagy Project Scorpio. Az Xbox One lesz a „belépő szint” az Xbox világába, a Scorpio csak azoknak szól, akik a legmagasabb minőségű (és legdrágább) high-end élményre vágynak, rendelkeznek 4K tévével, és ebben a formában akarják élvezni a játékaikat. És ez így lesz jó pár évig. Ez alól csak a teljes VR élményre építő játékok jelentik a kivételt, hiszen az Xbox One ezt nem képes támogatni – a tisztán VR játékok nyilvánvalóan csak PC-n és Scorpio-n lesznek használhatók.

De ne gondoljuk azt, hogy a 2013-as Xbox One örökre a játékok szűk keresztmetszete marad. A technológia tovább fejlődik, a Scorpio után is jelenik majd meg következő konzol, és a fejlesztőktől sem várható el, hogy időtlen időkig az első hardver határolja be a játékok lehetőségeit. Ahogy az Xbox 360 felhasználói bázisa is szép lassan átvált Xbox One-ra, úgy idővel (sok év alatt) ez a bázis tovább tolódik Project Scorpio-ra. És amikor a piaci igények ennek teret adnak, akkor a játékok is tovább léphetnek egy lépcsőfokkal. De ez nem idén, és nem is két-három éven belül várható. Bár a kompatibilitás csak visszafelé örök, előre nem, attól nem kell tartani, hogy az egyébként épp manapság egyre sikeresebb Xbox One kimenne a divatból. A konzol tartósságát éppen a platform egysége szavatolja.

Mi lesz a gép neve?

Jelenleg csak azt tudjuk biztosan, hogy mi nem lesz: Project Scorpio. Ez ugyanis csak egy munkacím, ráadásul olyan, ami tipikusan Microsoftos. A cég személyi asszisztensét Cortanának hívják, az Edge böngésző pedig korábban Project Spartan néven futott. A Halo párhuzam nem véletlen: a Skorpió tank a legbrutálisabb fegyverek egyike a Halo univerzumban, nagy és iszonyú erős. Illő kódnév ahhoz a hardverhez, amely megjelenésekor a létező legerősebb konzol lesz.

Mivel azonban a Scorpio az „Xbox One gépcsalád” tagja lesz, így az a legvalószínűbb, hogy fantázia névvel Xbox One Valaminek fogják hívni. Az én tippem egyébként az Xbox One Edge. Rövid, könnyen megjegyezhető és kiejthető, a Microsoft amúgy is rendelkezik a névvel (a böngészőjüket is így hívják), és angolul egy sor szójáték építhető rá. Egyszerre jelent előnyt, csúcstechnikát, éles pengét – a marketingesek lubickolhatnának benne. Play on the cutting Edge. Persze ettől még lehet, hogy Xbox Two-nak hívják majd, csak nem annyira valószínű.

Ár és megjelenés

Ismét csak Phil Spencer elejtett mondataira hagyatkozhatunk, mert konkrétumokat eddig még nem közöltek. A Project Scorpio megjelenési időpontja „Holiday 2017”, ami szinte egyértelműen novembert jelent (az ünnepi bevásárlási időszak ekkor kezdődik), úgyhogy ezt ki is pipálhatjuk. A gép ára viszont jóval fogósabb és érdekesebb kérdés.

Spencer többször is lenyilatkozta, hogy a Scorpio nem lesz olcsó. Azt látni kell, hogy egy hardver esetében két út van: vagy leszorítják az árcédulát, de akkor erős kompromisszumokat kell kötni az alkatrészeket illetően, vagy nem spórolnak semmin, mint John Hammond a Jurassic Parkban, de akkor az ár is jóval magasabb. A Scorpio viszont most különleges helyzetben van, mégpedig azért, mert ez nem egy új generáció, amit mindenképp, minél gyorsabban minél nagyobb mennyiségben el kell adni. 30+ millió Xbox One és majd’ félmilliárd Windows 10 PC mellett ez egy olyan platform, amit már nem kell bevezetni, a növekedése az új konzol kezdeti eladásaitól függetlenül is garantált. A Scorpio csak az Xbox One kibővítése, egy olyan gamer réteg számára, amely tényleg high-end élményre vágyik. Ha innen közelítjük meg a kérdést, akkor egyáltalán nem elképzelhetetlen, hogy a gép végül tényleg magas árcédulával érkezik.

Az Xbox One jelenleg kedvező árú, és nagyon sikeres. A platform, mint egység, komoly növekedésben van, mind az Xbox Live felhasználókat, mind a konzol eladásokat és a játékmegjelenéseket tekintve. Ne feledjük, hogy a Scorpio konzol semmit nem fog elölről kezdeni, hátrahagyni vagy újraindítani. Csupán ebben a platformban lesz egy új hardveres opció. Aki high-end PC-t akar, az költ rá. Aki nem akar, annak megfelel az alacsonyabb szintű konfiguráció is. Hasonló lesz a helyzet a konzoloknál is, ahol kiválaszthatjuk, melyik szinten kívánunk belépni. Éppen ezért a Scorpio-nak nem kell árversenybe bonyolódnia (bizonyos keretek között, persze), mert a gépeladások, a közösség, a Live, minden ugyanabba a közös kalapba megy. Az Xbox közösség egy marad, csak épp lesz egy rétege, amely a csúcs hardverre vágyik.

Ettől persze a Project Scorpio egy termék, amit ésszerűen kell beárazni, vagyis nyilván nem ezer dolláros hardverről beszélünk. A premier konzolok körülbelüli árszintjeit tekintve, de az elmúlt évek árverseny-nyomása alól némileg kibújva a 499 dolláros ár tűnik a legvalószínűbbnek. Év végére az Xbox One valószínűleg még olcsóbb lesz, mint most, így kezdetben nem lesz létfontosságú, hogy tízmilliók rohanjanak az új konzolért. Spencer kommunikációja mindenesetre sokatmondó: egyáltalán nem akar senkit feltétlenül a Scorpio felé hajtani. Ez, legalábbis kezdetben, csupán egy időszerű igény kiszolgálása lesz.


Szerencsére mindez nem olyasvalami, amiről éveket kellene lamentálnunk. Legkésőbb júniusban, az idei Xbox E3 konferencián minden részletre fény derül – a gép kinézetére és lehetőségeire, az árra és a megjelenési időpontra egyaránt. 2017, legalábbis a Microsoft számára, a Skorpió éve lesz. De ahogy ők mondják: a játékok jövőjének része, hogy nem feledkezünk meg a múltról. Ebben a szellemben pedig igazán érdekes (és érdemes) lesz az Xbox közösség tagjának lenni.

[Felhasznált források:
Digital Foundry, Windows Central, Phil Spencer, Rod Fergusson, Giant Bomb, IGN, Wikipedia]