2017 Xbox One-on
dreampage 2017. Jan. 13.

Minden év elején érdemes áttekinteni, mire számíthatunk a következő esztendőben. Ilyenkor persze még nem áll rendelkezésre minden információ, de elég jó képünk van az előttünk álló tizenkét hónapról. Ilyen lesz 2017 az Xbox One játékosok számára.

A Scalebound fejlesztésének leállítása komoly csapást mért az Xbox 2017-es játékkínálatára. Nem kizárólag azért, mert egy játékkal kevesebb jelenik meg (tavaly több mint 400 cím jelent meg a konzolra), hanem azért, mert ez sokkal mélyebben húzódó problémákra világít rá, és megkérdőjelezi a Microsoft elkötelezettségét a játékosok felé, legalábbis a játékosok szemszögéből. Félő, hogy a platform ezzel még jobban elhatárolódik a hagyományos videojátékos értékektől, a japán produkcióktól és a single-player vezérelt alkotásoktól, és ahogy az a 2017-es exkluzív felhozatalon is látszik, a fókuszban most szinte kizárólag a multiplayer, és a hosszabb távon pénzt termelő „játékok, mint szolgáltatás” filozófiája áll. Az Xbox most már sokkal inkább a konzolos és PC-s játékosok közös platformja, semmint egyedi ízekkel rendelkező külön videojátékos világ látszatát kelti.

Ez azonban nem jelenti azt, hogy unatkozni fogunk 2017-ben. Az eddig bejelentett, készülő (és most már hozzá kell tenni: remélhetőleg elkészülő) játékok jól körvonalazzák az előttünk álló évet. Nézzük, mire érdemes odafigyelni a következő esztendőben. Kezdjük az exkluzív játékokkal.

Rikító zöld agility orb helyett sajnos jelenleg villogó kérdőjel tartózkodik a Crackdown 3 felett, rég nem hallottunk ugyanis az idei év egyik legígéretesebb játékáról. A külső nézetes akciójáték alapfelállása ugyanaz, ami eddig: Pacific City-t bűnbandák tartják a kezükben, mi pedig genetikailag felturbózott szuperzsarukat alakítunk, akik feladata, hogy felszámolják a bűnözést az utcákról. A játékban lesz egyjátékos kampány, de a fókusz ezúttal a multiplayeren van, ami látványos és totális rombolhatóságot ígér olyan mértékben, amit játékban még nem láttunk. Ehhez szükség van a sokat emlegetett „felhő erejére”. A számítási kapacitás jó részét a szerverek adják majd, így jöhet létre a valóban város méretű pusztítás.

Jó lesz? – Ha elkészül, mármint valóban, teljes játékként megkapjuk, és nem csak valami multiplayer alfa/béta pokolban fog tengődni hónapokig, akkor az év egyik legjobb exkluzívja lehet. A Crackdown játszhatósága, hatalmas felhőkarcolói, futurisztikus városa és elképesztő rombolása mindig is nagyon szórakoztató volt, nem lesz másként most sem. De addig még nagyon sok az a bizonyos kérdőjel.

Hosszú ideje készül, folyamatosan csiszolódik és bővül a Cuphead, amely elsősorban stílusával hívta fel magára a figyelmet. A platformer grafikája, zenéje és effektjei szinte egy az egyben az 1930-as évekre jellemző látványvilágot és animációs stílust adják át, amitől ellenállhatatlan bája van az év egyik legjobb indie játékának. Kezdetben szinte kizárólag kőkemény főellenség harcokra épült a játék, később ezt valódi platformer szintekkel bővítették a készítők. A hosszú fejlesztés oka, hogy a projekt valószínűleg egyre jobban kinövi magát, még több történetre és tartalomra számíthatunk benne. Csészefejű főhősünk talán az év közepe táján csaphat oda a gazfickóknak.

Jó lesz? – A platformerek, a durva kihívást kedvelő játékosok számára mindenképp. A Cuphead az utóbbi évek egyik legstílusosabb indie játékának tűnik, minél tartalmasabb és változatosabb lesz a végeredmény, annál jobb.

Ez a játék még nincs bejelentve, de pontosan tisztában vagyunk vele, hogy készül. Ön is tudja, én is tudom, ők is tudják. Mindenki tudja. Nem véletlen, hogy a Forza Motorsport idén új versenyistállót támogat, vagy hogy évről évre Xbox One reklámokkal van tele rakva a le mans-i Mulsanne egyenes. A Forza Motorsport 7 készül, és valószínűleg ősszel itt lesz. A hatodik rész egyre inkább a versenyautók és az e-sport felé mozdult (NASCAR kiegészítő, gördülő rajtok, kötelező boxkiállások, e-sport fejlesztések), így valószínűleg ezen az úton halad tovább a sorozat, és a hetedik rész minden eddiginél jobban épít majd a multiplayerre és a bajnokságokra. Hogy mindez a single-player tartalom rovására megy-e, az persze kérdéses, reméljük, hogy nem. A pletykák szerint ezúttal a kormány támogatásra is nagyobb hangsúlyt fektetnek, ami egybevágna a versenyautós, e-sportos megközelítéssel. Bővebben majd az E3-on hallhatunk a játékról.

Jó lesz? – A Forza Motorsport eddig nem, hogy nem okozott csalódást, de több mint tíz éve a legjobb minőségű Xbox exkluzív sorozatnak számít. Ha a tartalmát nem hanyagolják el, akkor a legjobb játékok egyike lesz idén.

A Halo rajongók már évek óta követelik a Halo Wars folytatását, ami hamarosan (egész pontosan február 21-én) meg is érkezik, ráadásul igen érdekes idővonallal. A Halo 5: Guardians eseményei után járunk, igaz, a Spirit of Fire űrhajó mélyhűtött álomból felébredő legénységének erről kezdetben fogalma sincs. A kampány helyszíne az Ark, amelynek irányításáért háború kezdődik a UNSC és az Atriox vezette Banished szakadár frakció között. A kampányt már csak a fantasztikusan kinéző átvezető filmek miatt is érdemes lesz játszani, a multiplayer pedig megpróbál újítani a hagyományos RTS játékmeneten. A megszokott játékmódok mellett elérhető lesz a Blitz (béta hamarosan), amely sokkal gyorsabb, látványosabb akciót ígér, és a Halo 5-ben látott kártyás rendszert is magával hozza. Emberek és gépek ellen is vonulhatunk szinte minden felállásban, lehetőségekben nem lesz hiány.

Jó lesz? – Már az első rész is nagyon jó volt, megmutatta, hogy konzolra is lehet életképes, látványos és népszerű stratégiai játékot készíteni. A Halo Wars 2 mögött az RTS-veterán Creative Assembly csapata áll, úgyhogy a minőség nem kérdéses. Igazi újdonságot nyilván nem fog felmutatni, de jó lesz újra összecsapni a Halo harcmezőkön.

Igazi kakukktojás a Phantom Dust HD, mégpedig több okból is. Először is az egyik legkülönlegesebb Xbox exkluzív játék felújítása, amelyben a 3D-s varázslós-verekedős harc keveredik a kártyás szerepjátékokkal. Másrészt ízig-vérig japán produkció, amit ma nem sokszor mondhatunk el a Microsoft esetében… harmadrészt pedig még az is kérdés, milyen fokú lesz a felújítás. Pletykák szóltak arról, hogy bárminemű módosítás nélkül, tulajdonképpen csak újra kiadják a 2005-ös eredetit. Aztán jött, hogy felhúzzák 1080p-re (ez mondjuk nemcsak logikus, no de minimális elvárás is lenne), és dedikált szerverekre költöztetik a multiplayert. A projekt húzódik már egy ideje, tehát nem kizárt, hogy alaposabban átdolgozzák a játékot. Akárhogy is lesz, ennél elvontabb rétegjátékot aligha fogunk látni a Microsoft portfóliójában.

Jó lesz? – Az eredeti jó volt, de az tizenkét évvel ezelőtt volt, és akkor sem a népszerűsége, inkább a különlegessége emelte ki az Xbox játékok mezőnyéből. Kicsi rá az esély, hogy ezúttal másképp lesz, de kockázatos, különleges exkluzívnak beillik.

Sok év után a legendás Rare végre olyan játékon dolgozhat, amit tényleg szeretnek csinálni. Nincs Kinect, nincsenek Avatarok, van viszont egy színes, gyönyörű világ, kincskeresés és tengeri kalandok. Na és persze brit humor, ivászat és kalózkodás minden mennyiségben. A Sea of Thieves egy online játék, amely egyedül vagy többesben is játszható – magányos farkasok csak kisebb hajókat kommandírozhatnak a háborgó tengeren, a nagyobb bárkákhoz több fő szükséges. Akik már játszottak vele, imádják, akik pedig még nem, azok nem is értik, miről van szó. Tipikusan „csináld meg a saját kalandod” játék, amelyben bár lesznek célok, arany és fejlődés, a csodálatos világán kívül egyelőre nem látszik, hogyan is áll össze mindez konkrét játékká. A fejlesztők mindenesetre rendszeresen adnak ki videó naplókat a készítésről, és nagy reményeket fűznek a Tolvajok Tengeréhez – ez lehet a legendás csapat igazi visszatérése.

Jó lesz? – Minden attól függ, hogy lesz-e konkrét értelme, összefüggése a játéknak. Ha csak egy nagy, nyitott világot kapunk, ahol multiplayerben szaladgálhatunk, az nem fogja sokáig lekötni a játékosokat. Ha teljes értékű MMORPG kerekedik ki belőle, akkor jó lesz, de erre egyelőre semmi nem utal. Szóval marad az örök bölcsesség: majd meglátjuk.

Ne kerteljünk, az Undead Labs zombis túlélő alkotása egy igazi kis gagyi Arcade játéknak tűnt egészen addig, amíg meg nem jelent. Elnagyolt grafika, sárgásbarna bevilágítás, egyszerű animációk – mégis mit vártunk? Erre mi lett belőle? Az Xbox 360 egyik legsikeresebb és legnépszerűbb játéka, amire úgy rácuppantak a tömegek, mint zombi az agyvelőre. Amit a State of Decay jobban csinált másoknál, hogy valóban a túlélésre, illetve a túlélőkre helyezte a hangsúlyt. Az erőforrásokért meg kell küzdeni, ha valaki meghal, akkor örökre halott lesz, oda kell figyelni a csapat állapotára stb. Sötét és kemény zombis kaland ez, és ebből kapjuk meg idén a folytatást, ami nemcsak egy szebb és sokkal nagyobb, sűrűbb világban játszódik majd, de négyfős online kooperatív módot is tud – ez az, amit a rajongók a leginkább hiányoltak az elődből. Megint egy olyan játék, ami nem számíthat igazi közönségsikerre, de a szinte kultikus rajongóit vélhetően tökéletesen leköti az elkövetkező évekre.

Jó lesz? – Amennyiben sikerül egy kiforrott, érett játékot kiadni a fejlesztők kezei közül, akkor igen. A State of Decay mindig is különbözött a manapság elterjedt, évekig alfa állapotban vergődő építős-túlélős online játékoktól, azoknál komolyabb produkció. A rajongóin kívül viszont valószínűleg keveseket fog igazán érdekelni, mert nem egy igazán látványos, epikus vagy filmszerű kaland.

A japán Experience Inc. tavaly már megörvendeztette az Xbox One játékosokat a Stranger of Sword City-vel, idén pedig második exkluzív szerepjátékukon, a Students of Round 2-n a sor. Habár japán is, és szerepjáték is, mégsem a hagyományos értelemben vett JRPG. Ez egy belső nézetes, 2D-s dungeon-crawler, körökre osztott harccal. Amolyan igazi japán őrület, inventory-ban szöszmötölős, párbeszédekre és tárgyhasználatra épülő, szöveggel gazdagon teletömött szerepjátéknak ígérkezik, ami manapság nem hogy az ínyencség, hanem inkább a gasztro-veszedelem kategóriájába sorolandó. Mégis jó látni, hogy ilyen játékok is érkeznek Xbox One-ra, különleges darab lesz, ennyi bizonyos.

Jó lesz? – Erre a kérdésre nyugati szemmel talán még válaszolni sem lehet.

Az eredeti Xbox konzol egyik klasszikusa, Phil Spencer kedvenc platformere visszatér, 1080p-ben, 60 fps-sel, a remake-et ráadásul az eredeti fejlesztő maga kezeli. Egy igazi, klasszikus 3D-s mászkálós, gyűjtögetős játék, amelynek főhőse Vince, a voodoo baba, akinek az a különleges képessége, hogy úgy öli meg az ellenfeleit, hogy saját magát is megöli. Ő persze feltámad, az ellenség meg nem. A papíron röhejes koncepció a gyakorlatban egészen jól működött, a játék állta az idő vasfogát, manapság ráadásul nagyítóval kell keresni a hasonló játékokat Xbox One-on.

Jó lesz? – Kétséges, hogy egy tizennégy éves játék remake-je különösebben megmozgatná a tömegeket. Hiába a felhúzott grafika, a játékmenethez és a dizájnhoz bevallottan nem nyúlnak. Nem az a színes-szagos, friss kaland, amit sokan szeretnének, de a megjelenése megágyazhat egy modern folytatásnak, vagy akár más klasszikus Microsoft IP-k felélesztésének.


Persze nemcsak Xbox exkluzív játékok vannak a világon, érdemes jobban szétnézni a kínálatban. Idén több olyan játék is elkészül, amely eddig nem, vagy csak Game Preview formában volt elérhető, közülük is vannak konzol exkluzívok. Néhány ilyen cím 2017-re:

  • Astroneer
  • Below
  • Everspace
  • Pit People
  • Rise & Shine
  • Tacoma

A legnagyobb tömegeket pedig idén is a multiplatform nagyágyúk érdeklik majd. 2017-ben nem lesz hiány a nagy címekből, az érdekes alkotásokból, és a változatos (és többnyire igen olcsó) indie játékokból sem. Csak néhány név, amit érdemes idén várni Xbox One-ra:

  • For Honor
  • Ghost Recon: Wildlands
  • Gwent: The Witcher Card Game
  • Injustice 2
  • LEGO City Undercover
  • Lords of the Fallen 2
  • Mass Effect: Andromeda
  • Monster Boy and the Cursed Kingdom
  • Outlast 2
  • Prey
  • Red Dead Redemption 2
  • Resident Evil 7
  • Rime
  • Sonic Mania
  • Styx: Shards of Darkness
  • Tekken 7
  • Torment: Tides of Numenera
  • Yooka-Laylee

…És még sokan mások, ahogy mondani szokták. Az eddig nem bejelentett belső és külső projektek, az ID@Xbox program keretében készülő játékok, a folyamatosan bővülő Xbox 360-as kompatibilitási lista mind az Xbox One játékosok elé tett kínálatot hizlalják majd idén is, hogy ezzel az egyetlen dobozzal a tévénk alatt egyre több címből válogathassunk.

Az azonban tisztán látszik, hogy idén az Xbox játékosok szívét nem annyira a Microsoft saját fejlesztései fogják megdobogtatni. 2017 inkább a Project Scorpio konzol megjelenéséről, a külső partnerek bevonásáról, az UWP platform erősítéséről szól majd. Hogy ez egy hosszabb folyamat része, vagy 2018-tól ismét látunk egyedi, nagy volumenű és kockázatosabb próbálkozásokat Redmondból, az kiderül júniusban az E3-on, vagy az év további részében. Mert lenne mit folytatni. Olyan egyedi és új IP-k kellenek, amilyen a Ryse, a Killer Instinct, a Sunset Overdrive, a Quantum Break vagy a ReCore volt – még jobb minőségben, még több műfajban, még változatosabb világokban. Hogy látunk-e ilyet, az kiderül az előttünk álló időszakban. Addig is közhely, de unatkozni tényleg nem fogunk.

Jó játékot kívánok mindenkinek 2017-re!