All-Star Fruit Racing teszt
dreampage 2018. Jul. 20.

Színes, gyümölcsös, de nem üdítőital, hanem játék. Újabb taggal bővült a mesebeli versenyes címek tábora, a legújabb kihívó vitaminokkal telve áll rajtvonalhoz.

„Kart jellegű” versenyes játékot készíteni nem egyszerű feladat – egyfelől azért, mert a műfajnak már megvannak a saját koronázatlan királyai, másrészt pedig, mert nehéz olyat mutatni, amit eddig nem láttunk. Ettől függetlenül rendszeresen akadnak próbálkozók, nem is mindig sikertelenül. Próbálkozott az olasz illetőségű 3DClouds.it csapata is, munkájuk eredménye az All-Star Fruit Racing, ami a hagyományos, egymás szívatására épülő versengést gyümölcsös világba helyezi.

Papíron egy teljesen átlagos produkcióval van dolgunk. Történet például abszolút nincs, egyszerűen csak adott egy, öt szigetből álló gyümölcsvilág, és ebben küzdenek egymással a szereplők, akik összesen 20 pályán dobálják egymásra a terméseket. Ha már a számoknál tartunk, essünk is túl a kötelező adatokon: 22 választható szereplő van (mind egyedi szuperképességgel), a karrier pedig 11 bajnokságból áll, ami körülbelül ötven futamot jelent többféle játékmódban.

Ami kellemes meglepetés az All-Star Fruit Racingben, hogy az unalomig ismert koncepció alapjait teljesen jól felszerelték mindenféle módokkal és lehetőségekkel. Az opciók sora hosszú, hiszen offline módban a karrier mellett saját versenyeket vagy akár komplett bajnokságokat is tervezhetünk magunknak, de van Time Attack és gyakorló mód is. A futamok öt szabályrendszer alapján működhetnek, van, ahol véletlenszerű power-upokat kapunk, máshol saját magunk állíthatjuk össze ezeket (erről kicsit később), de van két Elimination mód és egy, ahol mindenki csak a szuperképességét használhatja. Online multiplayer is került a játékba – ezt viszont sajnos nem tudtam kipróbálni, mert szobát vagy ellenfelet találni egyszerűen nem lehet.

Ha pedig nem versenyzünk, akkor a garázsban a kisautónkat bütykölhetjük. Járművünkre számtalan kozmetikai elemet nyithatunk meg a bajnokságok megnyerésével, vagy achievementek útján. Kasztnik, gumiabroncsok, hűtőrácsok, díszítések, felnik… van itt minden, mint a búcsúban, és minden elem színe állítható, úgyhogy a dinnyemintás keréktől a narancsos járgányig bármi létrehozható. A rendszer egy indie játékhoz képest meglepően összetett és jól működik, de a játékmenetre nincs hatással. Minden karakter ugyanolyan kisautót vezet, a módosítások csak a kinézetet befolyásolják.

Ha az All-Star Fruit Racing címe egy kissé erősen hasonlít egy bizonyos kék sündisznó hasonló játékára, na, az nem véletlen. Az olasz gyümölcsfutam ugyanis a játékmenet alapjait egyértelműen a Sega briliáns versenyjátékából veszi át. Jótól lopni viszont nem bűn, és ami odaát jól működött, az itt is egész kellemesre sikerült. Ugyanaz a drift mechanika van érvényben – a bal ravasszal farolhatunk, és minél tovább tesszük ezt, annál nagyobb „löketet” kapunk utána. Túlzásba vinni viszont nem szabad, a kerekek felizzanak, és egy idő után motorhibát kapunk, azaz néhány másodpercre elmegy a hajtás. Emellett az egész irányítási modell is teljesen jó, semmi amatőr butaság, kifejezetten jó érzés gyümölcsországban száguldozni a hullámvasút-szerű pályákon.

Ami a power-upokat illeti, az olasz fejlesztők talán egyedül itt csavartak a klasszikus formulán. Szereplőinknek van négy „tartálya”, amikbe a pályán összegyűjtött, megfelelő gyümölcsök kerülnek. Ha megtelt az egyik, akkor kapunk egy fegyvert, amit a többiek nagy bánatára elsüthetünk – vagy kombinálhatjuk más tartályokkal, így más eszközöket kapunk. Nagyjából tucatnyi ilyen áll rendelkezésre a szokásos pajzs/olajfolt/rakéta stílusban, csak épp itt ezt gyümölcsök, vízfoltok és más vidámságok képviselik. Ha mind a négy tartályt feltöltjük, akkor használhatjuk a karakter szuperképességét – a választott szereplőnek igazából csak ekkor van jelentősége.

Nem egy nagy dolog, és nyilván nem ezzel váltja meg a világot az All-Star Fruit Racing, de minden a helyén van benne, nincsenek kilógó, durva élek vagy amatőr hibák. Sajnos a karrier egy kicsit gyenge lábakon áll, mert ez nem más, mint versenyek egymásutánja, bárminemű kontextus nélkül, nyilván inkább a fiatalabb korosztályra szabva. A játék leggyengébb pontja a mesterséges intelligencia, a gép ugyanis kiszámíthatatlan, és sokszor érezni úgy, hogy ellenünk csal. Olyan power-upokat sütnek el az ellenfelek, és olyan gyakorisággal, ami túlságosan is egybeesik a jelenlegi helyzetünkkel (ha vezetünk, akkor az garantált, hogy rakétákkal bombáznak egész futam alatt). A tartalomba is bele lehet kötni, mert a játék ugyan szép számmal tartogat futamokat és pályákat, néhány óra után mégis az az ember érzése, hogy már mindent látott. Ezt a lédús univerzumot jó lett volna alaposabban kidolgozni.

Grafikailag ez egy kifejezetten szép játék. Unreal Engine-nel ma már aligha lehet lyukra futni (ó, hol vannak már azok az idők, amikor az UE egyet jelentett a gusztustalanul sötét, sárgásbarna bevilágításokkal). Az ASFR pályái gyönyörűek, színesek és változatosak. Piros pont jár azért is, hogy nem csak körpályák, hanem szakaszok is vannak – talán ezek a játék legszebb helyszínei, néhány egészen merész ötlettel. Az egész vizuális irány jól működik, a plasztikus környezetbe jól illenek a (többségében női) szereplők is, nem beszélve a jópofa kisautókról. Csupán a képfrissítésbe lehet belekötni: ez soha nem érződik elég simának, egy kicsit mindig „rángat”, ami néhol azért zavaró. Becsúszott a játékba néhány bug is, főként hanghibák útján, amit remélhetőleg javítanak majd.

Az All-Star Fruit Racing a világon semmi újat nem mutat, csak hozza a kötelezőt, a műfaj nagyjaitól elcsent ötletek segítségével. Ettől függetlenül, amit tesz, azt teljesen jól csinálja: sokféle játékmód, online multiplayer, látványos helyszínek, többségében izgalmas versenyek és kiváló irányítás jellemzi. A friss, gyümölcsös világ nagyon kellemes, már-már „Nintendós” érzéseket kelt az emberben. Igazán remek szórakozás, ami sajnos nem motivál eléggé, nem tart elég hosszan, és némi technikai csiszolás is ráfér. Főleg gyerekeknek és fiataloknak ajánlott, de bárki másnak is, aki szereti a jó hangulatú versenyes cuccokat, ha mást nem, majd egy leárazás keretén belül. Nyár derekán nem is kell több, mint egy ilyen hűsítő kaland, és erre tökéletesen megfelel.

7

A tesztpéldányt a PQube Limited biztosította.