Az Xbox nyereséges, fontos, és marad
dreampage 2017. May. 13.

Satya Nadella, a Microsoft vezérigazgatója egy, a napokban tartott pénzügyi előadáson öntött tiszta vizet a pohárba az Xbox üzletág jelenlegi állapotát és jövőjét illetően. A divízió egyre nagyobb nyereséget termel, és immár a cég szerves részévé vált.

Az elmúlt években – különösen azóta, hogy Satya Nadella átvette a cég vezetését – többször megerősödtek azok a hangok, miszerint a Microsoft talán jobban járna, ha megválna az Xbox üzletágtól, és a cég kevésbé kockázatos, illetve nyereségesebb ágazatokra koncentrálna. A vállalat vezetője a héten Los Angelesben tartott pénzügyi előadást, aminek egyik fókuszában az Xbox állt. Nadella szerint azok, akik szerint el kéne adni a részleget, egyszerűen rosszul látják az üzletet.

„A legtöbben úgy látják, hogy a Microsoftnak van… egy szimpla Xbox üzletága. A konzolok gazdaságtanát nyilván értik. De számunkra ez sokkal többről szól.”

A vezérigazgató kiemelte, hogy a közvélekedéssel ellentétben ez az üzlet már korántsem csak a konzolok eladási számairól szól, sőt: az elsőszámú bevételi forrás az Xbox Live, ami a felhasználói aktivitást tekintve nem csak a világ első számú videojátékos közösségi hálója, de egyre több nyereséget is termel. A rendszer, ami korábban csak az Xbox konzolok multiplayerét hajtotta, ma már összeköti a PC-s és konzolos játékosokat, az előfizetések (Xbox Live Gold, illetve a hamarosan induló Game Pass) pedig kisebbfajta aranybányának bizonyulnak.

Phil Spencer, az Xbox csapat vezetője is jelen volt, ő pedig azt emelte ki, hogy az Xbox hozzájárul a Microsoft más új technológiáinak kifejlesztéséhez, így fontos szerepe volt a HoloLens, és a kiterjesztett/kevert valóság megalkotásában, mivel ezek nagyon sok 3D elemet használnak. Spencer szerint a videojátékokon keresztül törhet be a Microsoft igazán ezekre az új területekre. Emellett a saját fejlesztésű játékokat sem felejtik el: az Xbox csapat még több pénzt fektet belsős exkluzívokba, amik közül néhány újdonságot talán már a júniusi E3-on is megismerhetünk.

Előadást tartott Amy Hood, a redmondiak pénzügyi vezetője is. Ő egyenesen úgy fogalmazott, hogy az Xbox „kritikus fontosságú” a Microsoft jövője szempontjából. Nekik ez egy „multi milliárd dolláros” üzlet, és nem fognak kimaradni belőle. A konzolok mellett a játékok, szolgáltatások és a közvetítő felületek (például a Beam, amit nemrég vett meg a cég) hajtják a legtöbb profitot.

Sokatmondó adat, hogy az Xbox Live-nak már havi 52 millió aktív felhasználója van – ezek tehát nem a regisztrált profilok, hanem ennyi ember játszik (és költ pénzt) ténylegesen Xbox játékokkal. Ezeknek a felhasználóknak a 2016-os üzleti évben csaknem a negyede nem csak Xbox konzolokon keresztül érte el a hálózatot, vagyis a PC-s bővítésnek is komoly haszna van. (A virágzó üzlet pedig végső soron több felhasználót és még több játékot eredményez, ami közvetlenül is érint minket.)

Virtuális tér lehet az Xbox Live-ból

Még érdekesebb jövőképre utal az az álláshirdetés, ami alapján könnyen lehet, hogy az Xbox Live egy saját, virtuális valóságra épülő közösségi játékot kap PC-re és Project Scorpio-ra. Eszerint az Xbox csapat egy „masszív közösségi játék- és szórakoztató élményen” dolgozik konzolra és számítógépre, ami egybecseng azzal, amit a Build konferencián is láthattunk. Az őszi Windows 10 frissítés, illetve a Scorpio is komolyan támogatni fogja a kevert és virtuális valóságot, és nincs kizárva, hogy ehhez a jövőben valamilyen közösségi játékot is kapunk.

Erről érintőlegesen maga Spencer is beszélt, amikor elmondta, hogy az Xbox Live egy olyan virtuális tér lehet, ahol a játékosok találkozhatnak, és akár „helyi kooperatív” játékokat játszhatnak virtuális képernyőkön.

Már készül a Project Scorpio utódja

A fentiekhez nem szorosan ugyan, de mégiscsak kapcsolódik az Xbox vezér azon kijelentése, miszerint már a tervezőasztalon van a következő konzol. Mármint nem a Scoprio, hanem az azt követő Xbox. Korábban a Gamasutra magazinnak adott interjújában mondta a következőket:

„Nagyon erősen hiszek a konzolokban, és a nappaliban betöltött szerepükben. Mármint, bejelentkezem egy kontrollerrel, egyszerűen beállítható és frissíthető – sokkal kényelmesebb élmény, mint egy laptop. (…) Nem azt mondom, hogy egyik jobb a másiknál, de maga a konzolos élmény, hogy csak bekapcsolod, és játszol rajta, mert erre lett tervezve. Persze, mást is lehet rajta csinálni, de a játék az elsődleges célja. Én ebben nagyon hiszek.”

„És ahogy mondtam, a Scorpio utáni dolgok már tervezés alatt vannak. Előre kell gondolkodni. Továbbra is elkötelezettek vagyunk a konzolok iránt, mert ez szerintünk kritikus fontosságú.”


Mi a lényege ennek az egésznek? Az, hogy a Microsoft – ellentétben a találgatásokkal – szerves részként tekint az Xbox üzletágra, ami egyre nyereségesebb, és ezt most a cég első embere is alátámasztotta. Több pénzt kapnak a belsős exkluzívok, tovább folyik a konzolok fejlesztése, az Xbox Live pedig nem csak a felhasználók számában, de aktivitásban is egyre növekszik, nemsokára pedig a virtuális valóságban is fontos szerepe lesz. A PC-s közeledés ellenére ugyanosan fontosak maradnak a hagyományos konzolok, viszont a Live-nak köszönhetően egyre több ember lesz összekötve.

A folyamat következő állomása egy hónap múlva, az E3-on lesz, ahol végre megismerjük a Project Scorpio igazi nevét, árát, megjelenési időpontját, és új játékokat is látunk, illetve talán a virtuális valóságba is bepillantást nyerhetünk.

[forrás: Seattle Times, Gamasutra, Dualshockers, Windows Central]