Elite Dangerous: Beyond – Chapter 4
dreampage 2018. Dec. 03.

Minden idők legnagyobb frissítése érkezik hamarosan a Frontier Developments űrszimulátorához. A Beyond sorozat negyedik fejezete új tartalmak mellett alapvető funkciókat változtat meg.

2015 júniusa óta repülhetnek az űrben az Xbox One tulajdonosok – az Elite Dangerous az Xbox Game Preview program első játékaként debütált, hogy az év októberétől teljes értékű játékként tovább nőjön. Ugorjunk előre több, mint három évet, és a fejlesztés továbbra sem áll le. 2018 a Beyond nevű frissítés-sorozatról szólt, amelynek most érkezik a negyedik fejezete, minden korábbinál nagyobb változásokkal és átalakított alapfunkciókkal.

A Beyond – Chapter Four egy hónapot töltött PC-s bétában, most pedig végleges megjelenési dátummal, pontos részletekkel és egy új trailerrel is szolgál a játék mögött álló, brit Frontier. David Braben magnum opusa ezzel jelentősen átalakul, mi pedig számos funkciót újratanulhatunk. Új korszak kezdődik a bányászat és a felfedezés tekintetében.

Az Elite Dangerous: Beyond – Chapter 4 frissítései nagyon röviden:

Új űrhajók

  • Krait Phantom – Az új Krait variáns a népszerű Mk. II áramvonalasított kiadása, hasonló, de számos ponton módosított dizájnnal. Könnyebb hajótörzse miatt ideális felfedezőhajó, ami változatosan felszerelhető, cserébe nem tud vadászt magával hordozni, és támadóereje is kisebb.
  • Mamba – A Zorgon Peterson cég prototípusa, ami eredetileg versenyhajónak készült, erről árulkodik áramvonalas hajóteste is. A Mamba tökéletes űrvadász, nagyon gyors és agilis, a pilótafülke mögött elhelyezett óriás fegyverpontja pedig keményen odacsap az ellenfeleknek.

Felfedezés

  • Teljesen átalakul a felfedezés mechanikája. A pilóták egy dedikált Analízis Módba válthatnak, és az új FSS-t (Full Spectrum System Scanner) használhatják a csillagrendszerek felfedezéséhez, akár közvetlenül az érkezési pontból is. Nem szükséges minden bolygóhoz odarepülni a részletek beszkenneléséhez. Ez meggyorsítja és érdekesebbé is teszi a műveletet.
  • A hajókból eltűnnek a korábbi Discovery Scanner modulok, és minden hajóban alapfelszereléssé válik az FSS és az Analízis Mód. Ezzel felszabadul egy modul férőhely, a Discovery Scannerek árát pedig visszakapják a pilóták.
  • A felszíni szkenner (Detailed Surface Scanner) szerepe megváltozik. Ezzel most már szondákat lőhetünk ki a bolygókra, ezzel feltérképezhetjük az égitestek felszínét, és megjelennek a fontos pontok (hajóroncsok, idegen építmények stb.). A hatékony térképezésért extra pénz jár, az adott bolygó első feltérképezőjének a neve pedig örökre ott marad az adatbázisban.
  • Új dolgok jelennek meg a világűrben. Különleges Lagrange felhők, gáztömörülések, amelyeken belül akár villámlásokkal és viharokkal, de új idegen életformákkal is találkozhatunk.
  • Megváltozik az azonosítatlan jelforrások (Unidentified Signal Source) keresése is. Ezeket is az FSS-sel találhatjuk meg, és fixen a helyükön maradnak bizonyos ideig. Előre látható lesz, mik ezek, így pontosan megtervezhetjük, melyiket látogatjuk meg alapanyagok reményében, és akár el is hagyhatjuk a rendszert, hogy egy jobban felszerelt hajóval térjünk vissza. Ezzel megszűnik az USS véletlenszerűsége.

Bányászat

  • A bányászok új eszközöket kapnak az aszteroidamezők és bolygók körüli gyűrűk kiaknázására. Először is szondákat lőhetnek a gyűrűkbe, amik megmutatják, pontosan milyen anyagokat és milyen sűrűséggel kínál az adott hely.
  • Az aszteroidák között repülve az új Pulse Wave Scannert használva megállapítható, melyek a legértékesebb sziklák. A köveken felszíni, felszín alatti és mélységi készleteket (Fissures) is találhatunk. Itt jönnek képbe az új bányász eszközök.
  • Három új eszközzel (Abrasion Blaster, Sub-Surface Displacement Missile, Seismic Charge Launcher) robbanthatjuk szét a sziklákat, a különböző mélységű ércek és ásványkincsek kinyeréséhez. Ez nem veszélytelen folyamat – a felrobbanó aszteroidák a bányász hajóját is veszélyeztethetik. A bányászat ezzel változatosabb és izgalmasabb folyamattá válik.

Kódex

Bekerül a játékba egy teljes értékű Kódex, ami nyilvántartja a pilóta statisztikáit és saját felfedezéseit. A más játékosok által felfedezett bolygók, építmények, jelenségek egyaránt automatikusan bekerülnek a Kódexbe, így többé nem kell a netet vagy a fórumokat bújni, ha keresünk valamit. Meg lehet nézni, mit hol találtak mások, így mi is odamehetünk érdeklődésből, vagy adatokért.

Szintén az új Kódex része a Tudásbázis (Knowledge Base), amely az Elite Dangerous világáról, történelméről, frakcióiról, konfliktusairól és eseményeiről tartalmaz több száz szócikket. Az összes cikket lejátszhatjuk hangoskönyvként, teljes szinkronnal is. A Kódexbe az ígéretek szerint retroaktív módon bekerülnek a már felfedezett adatok, rendszerek, audió logok is.

Squadron rendszer

Az Elite Dangerous pilóták játékbeli csoportokba (Squadron) szerveződhetnek, ez gyakorlatilag a klasszikus klán támogatás. A klánokat a tulajdonosok számos módon beállíthatják, szerepeket oszthatnak ki, és a játékon belül intézhetik ügyeiket. 2019-ben érkezik ehhez egy további frissítés, ami után a Squadronok saját anyahajóval is rendelkezhetnek.

Megváltozik a kommunikáció is a játékban – közvetlenül az összes aktív Squadron tagnak is küldhetünk üzeneteket, illetve a csillagrendszereken belül is rendszerszintű (tehát nem instance-től függő) csatornák lesznek.

Háttérszimuláció változások

Az Elite Dangerous gazdaságát irányító Háttérszimuláció (BGS – Background Simulation) is jelentősen megváltozik. A frakciók számára új állapotok jelennek meg, az egyes frakciók terjeszkedését pedig nemcsak a befolyás, hanem lakosaik boldogság-indexe is meghatározza. Új kezelőfelületen jobban lehet majd követni a negatív és pozitív állapotokat, és egyértelműbb lesz, hogy mit kell csinálni az ilyen állapotok feloldásához.

Folytatódik a thargoid háború is, ami szintén új állapotokkal jár. Ha a játékosok nem verik vissza az idegenek támadását egy adott csillagrendszerben, akkor az a rendszer Incursion negatív állapotba kerül, ami sokféle negatív eredménnyel (vagy a szemfüles pilóták számára lehetőséggel) jár. A háborús állapot egészen addig fent marad, amíg a játékosok ki nem szorítják onnan a thargoidokat.

Új bevilágítási rendszer

Megújul, és látványosabbá válik az Elite Dangerous grafikája, köszönhetően az új világítási technológiának. Ez erősebb fényeket, több színvariációt jelent, nagyobb különbség lesz az egyes csillagok fénye között, amik erősebben, kontrasztosabban világítják meg a hajókat, objektumokat és a bolygófelszíneket. Ezzel együtt a bolygók sötét oldala valóban sötétté, gyakorlatilag koromfeketévé válik. Ezt egészíti ki az új éjjellátó (Nightwision) mód, amit hajókban és az SRV-ben is bekapcsolhatunk. Az új Color Grading technikának köszönhetően minden jobban illeszkedik a környezetéhez, természetesebbé válik a látvány, és világosabb lesz az űrállomásokon belül.

Egyéb változások

  • Új, több nyelvű COVAS (Cockpit Voice Assistant, fedélzeti számítógép hang) opciók jelennek meg: spanyol, brazil portugál, német, francia és orosz. Ezek mind ingyenesek lesznek.
  • Új Megashipek és űrbéli létesítmények.
  • Szcenáriók: Véletlenszerű, teljes szinkronnal ellátott helyzetek, amikben NPC karaktereknek segíthetünk, installációkat védhetünk vagy épp támadhatunk stb.
  • Számos új UI elem és áramvonalasított kommunikáció.
  • Audió változtatások (például tisztábban hallható SRV Wave Scanner stb.).
  • Egy kis ikon, ami végre mutatja, be vannak-e kapcsolva a fényszórók.

A fentieken kívül a Chapter 4 frissítés természetesen több száz hibajavítást is tartalmaz a hajókhoz, küldetésekhez és sok minden máshoz is. Ebben a cikkben csak a legfontosabb változtatásokat foglaltam össze. Ebből is látszik, hogy ez tényleg nagyon nagy lesz.

Most már csak az a kérdés, hogy mikor. Erre is van válaszunk: a frissítés december 11-én érkezik. A Frontier új trailert is kiadott hozzá, íme.

Jövő hét kedden tehát egy nagyságrenddel feljebb lép a jelenleg is legjobbnak számító űrszimulátor. Az új felfedezési lehetőségek, az érdekesebb bányászat, az új űrhajók, a teljes értékű Kódex és Tudásbázis önmagukban is hatalmas változást jelentenek a játék számára, de a jobb közösségi lehetőségek, Squadronokba szerveződés és az eszkalálódó thargoid háború is sok újdonságot és kihívást jelentenek majd minden pilóta számára. A frissítés mindenki számára ingyenes, az új mechanikákat mindenki, az új tartalmakat (pl. hajók) pedig a Horizons tulajdonosok kapják meg.

Az Elite Dangerous fejlesztése a Beyond sorozat befejezésével nem ér véget: 2019-ben újabb nagy frissítésekre számíthatunk, amik a Frontier Developments ígérete szerint „új korszakba” vezetik a szimulátort. Csak találgathatunk, hogy ez mit jelent…