Fejlesztők az Xbox One X-ről
dreampage 2017. Jun. 19.

Az E3-on bemutatott játékok mellett néhány fejlesztő is kifejtette véleményét a Microsoft ősszel érkező, új konzoljáról. És bár a látottak új kérdéseket vetnek fel, az első benyomások, úgy tűnik, elég pozitívak.

A 2017-es E3-on a Microsoft nem győzte hangsúlyozni, hogy az Xbox One X a világ eddigi legerősebb konzolja, a specifikációk pedig alátámasztják ezt az állítást. De vajon mennyire erős a gép valójában, képes-e elhozni a valódi 4K játékok korszakát, és mi a véleménye róla a fejlesztőknek? A kiállított játékok mellett néhány fejlesztő is nyilatkozott a gép képességeit illetően.


A Forza Motorsport 7 volt a show leglátványosabb játéka, miután nemcsak natív 4K-ban (3840x2160) fut 60 fps képfrissítéssel, de mellé még jobban is néz ki, mint a legtöbb kiállított program, mindezt dinamikus időjárás és napszakok mellett. A fejlesztő Turn 10 Studios részéről Chris Tector programozó beszélt a konzol előnyeiről. A Digital Foundry-nak elmondta, hogy ők mindig a maximális natív felbontást használták (Xbox 360-on 720p, Xbox One-on 1080p), mert csak így lehet bárminemű tömörítés nélküli, kristálytiszta képet előállítani. Véleménye szerint vannak olyan, egészen finom effektek, amiken bármiféle trükk (felskálázás vagy interpoláció) csak ront, így nem olyan hatásfokkal érvényesülnek a képernyőn. „Ezek a legtisztább, tömörítetlen pixelek, amiket képen látni lehet, mindezt 60 fps-ben, és ezt végre a konzolosok is élvezhetik. Úgyhogy többezer dolláros PC helyett konzolon is elérhető lesz natív 4K-ban – ez lenyűgöző lesz.”

Paul Bettner, a Super Lucky’s Tale fejlesztője is nyilatkozott a témában. Ő a következőket mondta a GameSpot magazinnak: „Fejlesztői szempontból az Xbox One X a leginkább fejlesztőbarát konzol, amivel valaha dolgoztunk. Nem csak azért, mert iszonyú erős – mert az. De nem is értem… olyan, mintha egy high-end PC-t ebbe a kis dobozba raktak volna. Az eszközök és a támogatás, amit a fejlesztés során kaptunk, a legfejlettebbek, amik valaha voltak. Ez az Xbox legjobb verziója.” Bettner egyébként korábban már elmondta, hogy amikor megkapták a Scorpio devkitet, szinte az első alkalommal, optimalizálás nélkül is 4K-ban, 60 fps-sel futott a játékuk – igaz, a kis róka kalandja aligha nevezhető grafikai erődemonstrációnak.

Jonathan Rogers a Grinding Gear Games részéről beszélt a Path of Exile-t illetően. A játék natív 4K-ban, 60 fps-sel fut majd az erősebbik konzolon, és hogy ezt mennyire könnyű volt elérni, azt látványos példával mutatta be: „Gyakorlatilag két órával azután, hogy a devkit megérkezett, a játék már 4K/60 fps-sel futott rajta.”

A Middle-earth: Shadow of War fejlesztői is megszólaltak. Szerintük a konzol „őrülten erős” – a játékuk natív 4K-ban fog futni rajta. „Ez lesz a legszebb konzolos verzió. Van néhány devkitünk is, ezek nagyon gyorsan töltenek. Fejlesztés közben nagy előny, hogy ilyen hatalmas világokat másodpercek alatt be lehet tölteni, így sokkal könnyebb változtatni is rajtuk. De a játékosok is gyorsabb töltési időket kapnak. Ebben a generációban komoly probléma, hogy sokkal több memória áll rendelkezésre, de a töltési idők sokszor csak nőnek, nem csökkennek. Nagyon jó, hogy a Microsoft ilyen irányban is lépéseket tett.”

Végül a Zenimax Online részéről Rich Lambert kreatív igazgatót sikerült elérni, aki az Elder Scrolls Online Xbox One X frissítéséről beszélt. Az MMORPG képfrissítése nem nő az új konzolon (marad 30 fps), viszont natív 4K-ban fog futni. Lambert a PS4 Pro változatot hozta fel példaként, ahol választani lehet a 4K felbontás, vagy 1080p és szebb grafikus effektek között. A One X tulajok a kettőt egyszerre kapják: teljes 4K felbontást és a szebb grafikát egyszerre, vagyis nem lesz szükség kompromisszumra.


Mindez persze egyelőre csak néhány fejlesztő véleménye és munkája, érdekesebb lesz látni majd a legnagyobb őszi játékokat, és azt, hogy a multiplatform fejlesztők hogyan állnak az új konzol hardveréhez. Az E3-on látott legtöbb játék alapján ugyanis úgy tűnik, hogy a legtöbben nem fognak élni a One X minden lehetőségével, és nem feltétlenül érik el a teljes 4K felbontást, vagy a 60 fps képfrissítést. Phil Spencer Xbox főnök egyébként többször hangsúlyozta, hogy ez nincs is kikötve senki számára, így mindenki úgy fejleszt, ahogy akar. Meglátjuk, milyen eredménnyel.