Forza Horizon 4: Fortune Island benyomások
dreampage 2018. Dec. 21.

Viharos kalandok a Forza világában – megérkezett az első kiegészítő a Horizon 4-hez, ami új helyszínt, néhány új játékmechanikát és új autókat is kínál. De vajon elég jó és tartalmas-e?

Furcsa helyzetben van a Playground Games. Az idén október elején megjelent Forza Horizon 4 ugyanis nem egyszerűen az év legjobb autós játéka lett, de az egész sorozat talán legjobb része, a foghíjas árkád autós piacon pedig olyan monopolhelyzetben van, és annyival jobb bármely más hasonszőrű játéknál, hogy a fejlesztői szinte nem is lőhetnek bakot, akármit is csinálnak vele. Kis túlzással tehát szinte bármi lehetett volna a játék első kiegészítőjében, annak csak örülnénk. És ez majdnem így is van – a Fortuna-sziget nem más, mint szerelmeslevél a játékosokhoz, lubickolás a sikerben, ujjgyakorlat a dizájnereknek.

Az alapjáték délkeleti részéről, nem mindennapi módon jutunk el a Nagy-Britannia északi részén fekvő, viharvert (és a valóságban nem létező) Fortuna-szigetre, ahol extrém körülmények között folytatódik a Horizon fesztivál, és szó szerinti kincskeresés is várja a sofőröket. A kiegészítő tehát egy teljesen új térképen játszódik, ami az eddigi legszélsőségesebb terep, hegyi szerpentinekkel, óriási szakadékokkal és meredek hegycsúcsokkal.

A kiegészítő egyik legfontosabb újdonsága az „extrém időjárás”, de nekem sosem volt olyan érzésem, hogy ez annyira extrém lenne. Persze, vannak viharok, szakad az eső és villámlik, de ez semmi olyasmi, amit akár az alapjátékban ne lehetne elképzelni. Az időjárási viszonyok például a közelében sincsenek a Horizon 2 Storm Island kiegészítőjéhez, ahol a szél tépkedte a fákat, mi pedig az orrunkig se láttunk a ködben/esőben. Itt ilyen nincs. Nem tudom, vajon grafikai kompromisszum-e, vagy a fejlesztők nem akartak ennél keményebbet, de a háttérben villódzó villámokon kívül a Fortuna-sziget igazából semmi durvát nem kínál.

Annál érdekesebb az új, kincskereső játékmechanika. A szigeti fesztivál tíz fordulóját teljesítve egy-egy feladványt kapunk vers formájában, amit ha megfejtünk, a térképen megkapjuk a hozzá tartozó kincsek körülbelüli helyzetét. A ládákat érdemes megtalálni, mert darabonként egymillió kreditet adnak (és ez a játékban rengeteg pénz), és több új autó is csak általuk szerezhető meg. Tulajdonképpen kis „csűrleletekként” funkcionálnak. Külön piros pont, hogy a magyarítás is jól sikerült, a mi nyelvünkön is jópofa verseket kapunk, amiket nem nehéz, mégis szórakoztató megfejteni.

Kapunk aztán 10 új verdát is. Ezek jól illeszkednek az inkább off-road versenyekre hangolt kiegészítőhöz. A Ram Rebel TRX például egy elképesztően brutális terepjáró, de ugyanilyen lenyűgöző gépjármű a 2019-es Lamborghini Urus is, míg az aszfaltkedvelők a legújabb M5-ös BMW-nek, vagy a nyitott tetejű Aventador J-nek örülhetnek. Akad egy-két egzotikusabb/őrültebb járgány is, az pedig külön jó, hogy az új achievementek megszerzéséhez ezeket is aktivizálnunk kell.

Beszéljünk akkor a szigetről, mert mégiscsak ez maga a főszereplő, mi csak okot kapunk rá, hogy bejárjuk. A Horizon 4 kincses szigete elképesztően néz ki. Akár napsütésben, akár viharban gurulunk, szebbnél szebb panorámákat láthatunk, ráadásul évszakról évszakra köntöst vált a táj. Nyáron minden gyönyörűen kizöldül, míg tavasszal és ősszel inkább kísértetjárta vidékre hasonlít. Éjszaka a tiszta égbolton északi fény világít, és festi halványzöldre az egész tájat, egészen mesés, szinte szürreális élmény. Vannak pontok, ahonnan szinte az egész helyszínt belátni, a tengeren is visszatükröződik az aurora borealis, szinte nem is e világon érezzük magunkat. Ettől lesz igazán jó ez a bővítmény: ugyan továbbra is Nagy-Britanniában járunk, de eléggé más itt minden ahhoz, hogy friss élményekkel gazdagodjunk. És micsoda élményekkel!

Egy dologba lehet csak belekötni, az pedig a tartalom mennyisége. Persze, ez valahol a Forza Horizon 4 színvonalának is köszönhető – ebből a játékból sosem elég. Ettől függetlenül a „több, mint 50 esemény” nem sok, főleg, hogy ez a szám megoszlik a rendes versenyek és a PR mutatványok (sebesség- és drift zónák, traffipaxok, ugratók) között. Így összesen csak 29 versenyt, és nagyjából ugyanennyi mutatványt kapunk. Van egy új PR kihívás, a Pionír (Trailblazer), ahol két pont között kell megtalálnunk a legrövidebb és leggyorsabb utat. Érdekes és jópofa újítás, főleg ezen az extrém hegyi terepen, de nem váltja meg a világot. Az egész Fortuna-sziget kényelmes tempóban legfeljebb 6-8 óra alatt teljesíthető – igaz, a lehetőség itt is megvan saját útvonalak szerkesztésére, és persze vannak itt is évszakos bajnokságok, Forzathon Live események és multiplayer. Mégis, valahogy több kellett volna. Nagyobb terület, több verseny… ebből sosem elég, mint írtam.

Lehet rajta vitatkozni, hogy vajon tényleg a Fortuna-sziget minden idők legnagyobb Horizon kiegészítője, vagy sem. Mind a terület nagyságában, mind a versenyek mennyiségében jó lett volna több. De az biztos, hogy a minőségbe nem lehet belekötni. Az új sziget lenyűgözően szép, a 60 fps mód itt is tökéletesen működik, az égbolt és az időjárási effektek pedig, ha nem is olyan extrémek, mint vártuk, azért rendkívül látványosak. Mindez külön 5,900 forintba kerül, ami a tartalmát nézve talán véleményes árcédula, de aki kedveli az alapjátékot, az biztos, hogy minden percét élvezni fogja. Végül is pedig erről szól a Forza Horizon 4 – a létező legjobb autós szórakozás, ha esik, ha fúj.