Így készült: Az Xbox Series X és Xbox Series S dizájnja
dreampage 2020. Oct. 08.

A következő generációs Xbox konzolok megtervezése sok időt és komoly munkát igényelt. Az egyszerű, kompakt formák erős hardvert rejtenek, de a létrehozásuk mögött álló folyamat még ennél is érdekesebb. Ez az Xbox Series története.

2017 végéhez közeledve néhány hardveres csapat csendben meglátogatott pár Xbox játékost Los Angelesben, Chicagóban és New Yorkban. Fekete habból készült dobozokkal érkeztek, és megkérték a játékosokat, hogy a meglévő Xbox konzoljaik helyére tegyék be ezeket.

A rajongók tudták, hogy a következő generációs Xboxról van szó, de nem ismertek részleteket, specifikációkat, csak kockákat és téglatesteket. Az egyik főtervező, Chris Kujawski így emlékszik vissza: „Látni akartuk az első reakciójukat, hogy a forma felkelti-e az érdeklődésüket. Olyasmit persze nem szerettünk volna hallani, hogy ’úgy néz ki, mint egy mikrosütő’”.

Nicolas Denhez tervező így folytatja: „Tervezőként olyan termékeket akarunk alkotni, amik vizuális hatással bírnak, de tudjuk, hogy a legtöbben a játékok, és nem a kinézet miatt vesznek Xboxot.”

Bizonyos értelemben a konzolt észre sem szabadna venni, ha az ember belemélyed a játékba. Ha viszont kikapcsolod, akkor nem marad más, mint a hardver. „A rajongóink pedig imádják a hardvert” – mosolyog Erika Kelter senior tervező.

Az új konzolokat tehát úgy kellett megtervezni, hogy egyszerre tűnjenek ki, és olvadjanak bele környezetükbe.

A forma követi a funkciót, az pedig a rajongókat (és a ventilátort)

Veszély esetén gyorsabban ver a szív, izzadnak a kezek, ha sürget az idő, egy pálya teljesítése pedig valódi örömforrás. A videojátékok egyik nagy varázsa, hogy elhagyhatjuk a saját világunkat, és egy teljesen másikba ugorhatunk. A nagyfelbontású grafika, a gyors töltési idők, a precíz irányítás és más next-gen funkciók gondoskodnak róla, hogy tényleg a játékban érezhessük magunkat.

Az ilyen élményeket szem előtt tartva kezdték meg a mérnökök az új chip fejlesztését, a tervezők pedig próbálták kitalálni, hogyan lehet az a chipet hűvösen tartani. A játékra optimalizált processzorok nagyon felforrósodnak, amikor teljes kapacitáson működnek, a ventilátorok pedig hangossá válnak – a játékosok nem kevésbé.

A tervezőknek olyan megoldást kellett találniuk, amely nem szakít ki a játékélményből. A különböző ventilátor- és alaplap-típusok más-más formájú dobozokhoz vezettek, a tervezők pedig hosszú órákat töltöttek el a játékosokkal azért, hogy kiderüljön, melyik formára hogyan reagálnak. „Nagyon sok kérdést tettünk fel nekik, ők pedig kendőzetlenül elmondták a véleményüket” – nevet Chris.

Bár a mikrosütős hasonlatot nem kapták meg, a „videomagnó” és a „kábeldoboz” kifejezés előkerült némelyik formánál. De ezek között volt néhány „Hé, ez másmilyennek látszik!” típusú hozzászólás is, ez pedig motiválta a csapatot, hogy ahhoz a formához keressen hűtési megoldást, amely végül az Xbox Series X végleges alakja lett.

A ventilátor alakja a konzol méretét is meghatározza, ami csaknem 2:1 arányú, mintha két kockát helyeznénk egymásra. Állvány nélkül használható függőlegesen és vízszintesen is, a gép alapterülete így alkalmazkodik a már meglévő berendezésekhez. Egyszerűen szólva a csapat olyan eszközt akart alkotni, amely illeszkedik mindenki életéhez. Még egy olyan elterjedt könyvespolcon is tesztelték, amiből rengeteget adnak el a világon. „Amikor meglátogattuk a játékosokat, az eszközök és a bútorok elhelyezkedése minden döntésünkre hatással volt” – mondja Nicolas.

Forma és rugalmasság

Globális közönség lévén a rajongók ízlése rendkívül változatos. Vannak, akik gyűjtik a fizikai játékokat, másoknak nincs erre igényük, vagy helyük. Vannak, akik szeretik az előfizetéseket, mint az Xbox Game Pass, a lemezes játékok importja pedig esetenként költséges lehet. Aztán olyanok is vannak, akik még azért sem akarnak felállni, hogy lemezt cseréljenek a gépben.

Bár sok játékos preferál egy teljesen digitális konzolt, ez nem jelenti azt, hogy ne vágynának igazi next-gen élményre. Úgyhogy az Xbox Series S processzora ugyanaz, ami az Xbox Series X-ben van. Ugyanaz az élmény, egy kisebb, kompaktabb csomagban.

„A rajongóink otthonában eltöltött idő megmutatta, hogy a konzolokat egészen sokat mozgatják a szobák vagy akár lakások között – persze mindez a Covid-19 előtt értendő” – magyarázza Chris. Mivel az Xbox Series S mindig is digitális konzolnak készült, a csapat azt is kitűzte célként, hogy ez legyen az eddigi legkisebb Xbox. Nincs lemezmeghajtó → a chip nem melegszik fel annyira → kisebb ventilátor is elég → csaknem 60%-kal kisebb méret az Xbox Series X-nél.

A csapat megfigyelte, hogyan helyezik el a játékosok az eszközeiket, és ehhez próbáltak funkcionális rugalmasságot tervezni. Bár más a méretük és a formájuk, az Xbox Series S ugyanazt a belső hatékonyságot alkalmazza, amit az Xbox Series X, és mindkét pozícióban használható. Mindkét gép esetén fontos a minimális mélység, ami könnyebbé teszi a kábelek csatlakoztatását. „A koncepciót ’szeletnek’ neveztük el, mert olyan, mintha a Series X-ből levágtunk volna egy szeletet.”

„Tervezőként tudjuk, hogy a termékeink évekig a vásárlók otthonában lesz. De nem mondanám, hogy valami időtlent akarunk létrehozni, mert az ilyesmit nem lehet irányítani. Vagy az lesz, vagy nem” – mondja Nicolas. Az egyszerű, letisztult sziluettel a csapat azt reméli, hogy a konzolok belesimulnak majd a modern otthoni környezetbe, az átgondolt hardveres tervezésnek köszönhetően pedig most és a jövőben is kitűnnek majd.

A forma és funkció egyéniséghez vezet

„Az új generáció kinézetét és egyéniségét az határozta meg, hogy a formával a funkciót követtük” – osztja meg gondolatait Nicolas. Míg egyes játékosok büszkén közszemlére teszik a konzoljukat, addig mások inkább elrejtik a közvetlen látótérből. A különböző igények kiszolgálása érdekében a csapat visszatért a minőségi tervezés alapjaihoz.

A dizájn nyelvezet egyszerű formákat használ dinamikus és nagyon is szándékos módon, ezt hívják intelligens geometriának. A kinézet az alapokig letisztult, és ezeket a grafikai elemeket használták a teljes gépcsalád konzisztens, mégis rugalmas megtervezéséhez.

Funkcionálisan mindkét gép ventilátort használ a hűtéshez, de ahelyett, hogy ezek minimalizálva lettek volna, a tervezők inkább kiemelték őket, hogy a konzolok legfőbb eleme legyen.

Xbox Series X-en a hatalmas szellőzőnyílás vonzza a tekintetet, amely egyúttal érdekes optikai illúziót is kelt, ha közelebb hajolunk hozzá. „Mindenképp egy varázslatos pillanatot akartunk szerezni, mint amikor valaki talál egy húsvéti tojást. Egy visszafogott, mégis erős módját a márka ’lelkének’ kifejezéséhez az eszközön belül” – mondja Erika.

Xbox Series S-en az elsődleges dizájn elem a kör alakú, fekete szellőző a fehér konzolon. A tervezők mindenféle fekete és fehér kombinációt kipróbáltak, de a többség unalmas volt. A több száz apró lyuk köré öntött fekete színnek köszönhetően a forma egy téglatest és egy kör, ami sokkal kellemesebb a szemnek. „A fehér és fekete kombinációja megidézi a korábbi generációkat, mégis frissnek hat az erős kontraszt miatt.” A kerületén lévő visszafogott bemarás és a kissé megemelt szint további érdekességet ad a szellőzőnek, és tovább emeli a dizájn minőségét.

A formától a kinézetig az egész dizájn nagyon is szándékos. A tervezők olyan gépházat alkottak, ami támogatja a hardver működését, ugyanakkor letisztult, és hű marad a belső komponensekhez. Így próbáltak meg egyensúlyozni a feltűnő, ugyanakkor a környezetbe olvasó kinézet érdekében.

Forma az emberek tükrében

Rajongók nélkül az Xbox Series X és az Xbox Series S végső soron nem lenne más, mint két egyszerű konzol. Éppen ezért nagyon fontos azt szem előtt tartani, hogy itt minden döntés a visszajelzések alapján született. „A konzolok annak az eredményei, hogy figyeltünk a közösségre, és a következő generációs játékokhoz optimalizált gépeket akartunk tervezni” – magyarázza Chris.

Ez a folyamatos összpontosítás a dizájnra egy hihetetlenül erős eszközt szült, ami mégsem komplikált vagy riasztó. A tervezés és az igények kiszolgálása iránti szinte megszállott elkötelezettséget pedig a termékek mögötti embereknek köszönhetjük.

Ez az emberközpontú hozzáállás sok tekintetben jól tükrözi a Microsoft hardver dizájn filozófiáját. „Az Xboxtól a HoloLensen keresztül a Surface-ig, egységesítettük a hardver nyelvezetet, miközben minden termék egyéniségét megtartottuk” – mondja Carl Ledbetter termékfejlesztési vezető.

A Microsoft minden terméket úgy tervez meg, úgy eltávolítsa a határokat, és az emberek gond nélkül a saját világukba kerülhessenek, legyen az achievementek megnyitása a játékokban, prezentációk készítése, vagy csak kapcsolattartás másokkal. A funkcionalitás és az esztétikum egyensúlya olyan termékeket eredményez, amik visszafogottan tűnnek ki. Ezeket az alapokat szem előtt tartva az új Xbox konzolok is ilyenek: meghívnak a világukba, aztán félreállnak az útból.

[Forrás: Microsoft Design]