Project xCloud – Xbox a felhőben
dreampage 2018. Oct. 08.

A Microsoft lerántotta a leplet a készülő stream szolgáltatásáról. A Project xCloud néven futó fejlesztés célja, hogy az Xbox játékokat ne csak konzolon, hanem bármilyen eszközön játszhassuk, a felhőből streamelve.

A 2018-as E3-as Microsoft konferencia egyik utolsó, kevés nyilvánosságot kapó bejelentése volt, hogy Redmondban egy teljesen új stream szolgáltatáson dolgoznak, amely lehetővé teszi, hogy az Xbox One (és vélhetően a későbbi Xbox) játékokat egyenesen a felhőből játsszuk, bármilyen eszközön. Ez lehetővé tenné, hogy a megvásárolt digitális játékokat konzolon, bármilyen PC-n, táblagépen, de még akár okostelefonon is játsszuk. A megoldás messzebbre mutat, mint az Xbox Play Anywhere, mert ez azt jelentené, hogy le sem kell tölteni a játékokat, egyszerűen streamelhetnénk, mint Netflixről a filmeket és sorozatokat.

A Microsoft most egy kis videót tett közzé a készülő Project xCloud-ról. Ebben az Xbox csapat vezetői elmondják, miért lehet rá képes a vállalat, hogy ezt a víziót megvalósítsa. Az Azure felhőinfrastruktúra az egyik legnagyobb a világon, 54 régióban vannak adatközpontjai, és 140 országot szolgálnak ki velük. Hogy mennyire nem a távoli jövőről beszélünk, azt remekül példázza, hogy az xCloud szolgáltatást már most tesztelik. Az adatközpontokat Xbox One (és nyilván későbbi Xbox) hardverekből kialakított új szerverekkel bővítik majd, amiken a játékok futnak. Az Azure mérete és kapacitása megoldást jelenthet az input lag és a képminőség problémájára is. Mindez persze nem holnap történik meg – az xCloud egy többéves folyamat eredménye lesz, de bizonyos régiókban már jövőre elkezdődnek a nyilvános tesztek.

A streamelt játékokat Bluetooth kapcsolattal párosított Xbox kontrollerekkel játszhatjuk majd, de a Microsoft azokra is gondolt, akik ilyet nem tudnak, vagy nem akarnak beszerezni. Az xCloud elvileg minden játékra érintőképernyős irányítást is kínál majd, amely „játékspecifikus módon maximális érzékenységet és minimális képernyő-kitakarást” nyújt.

Azt is közölték, hogy a szolgáltatás 4G hálózatokon fog működni (a hagyományos internet mellett, természetesen), de már most felkészítik az 5G támogatására, ami még nincs is általános használatban. Ha minden jól megy, akkor nem lesz szükség hipergyors netre a streameléshez: az első teszteket mindössze 10 Mbit/s sebesség mellett végzik, a cél ugyanis az, hogy kisebb sávszélesség mellett is megfelelő játékélményt és képminőséget kapjunk.

Amiben viszont továbbra is a konzol tölti be a vezető szerepet: aki a teljes immerzióra, a tökéletes képminőségre és a legjobb hangzásra vágyik, az a jövőben is vehet Xboxot, mert már készül az Xbox One utódja, a streamelés tehát csak egy opció lesz azok számára, akiknek nincs, és nem is akarnak konzolt venni a tévé alá. Az Xbox Store és az Xbox játékok így viszont potenciálisan többmilliárd emberhez elérnek majd, ami nagyságrendekkel több, mint a dedikált konzolok felhasználóbázisa.

És hogy mindez mikorra lesz valóság? Az egyelőre kérdés, bár a fejlesztés előrehaladtát jelzi, hogy jövőre publikus tesztek indulnak. Az egész projektről és az új szolgáltatásról 2019-ben tudunk meg további részleteket.

[forrás: Microsoft]