Sky Force Reloaded teszt
dreampage 2017. Dec. 15.

A tavalyi meglepetést követően visszatért a lengyel Infinite Dreams egy újabb menetre. Vajon sikerült felülmúlni az elődöt, vagy ugyanazt kapjuk pepitában? Teszt.

2016 év végén némi meglepetésre érkezett a korábban csak mobil platformokon hódító Sky Force Anniversary. A meglepetés nem is annak szólt, hogy telefonról költözött konzolokra egy játék – ilyet már sokszor láttunk az elmúlt években –, sokkal inkább annak, hogy mindez milyen jól sült el. Konkrétan a hol erőre kapó, hol tetszhalott állapotba süllyedő shmup műfaj egyik legjobb tagját kaptuk, fényesre csiszolt látvánnyal és játékmenettel. Szinte pontosan egy évvel később érkezett a folytatás, ami többé-kevésbé ugyanazt nyújtja, kicsit tágabb formában.

Komoly történetről megint nem igazán beszélhetünk, hiszen pontosan ugyanaz történik, ami a tavalyi játékban: visszatér a gonosz, lelövi a gépünket, nekünk pedig a nulláról építkezve (értsd: látástól vakulásig tápolva) kell fejleszteni harci gépeinket, hogy visszavágjunk. Ötlettelen? Lehet, de legalább ad némi hátteret az akciónak, ami egyébként gyakorlatilag fénymásolata az előző játéknak. Most is egy vertikális lövöldözős játékot kapunk gyönyörű, 16:9-es képaránnyal és színes látványvilággal, a pályákon a megszokott célokat teljesítjük, és továbbra is kilőtt ellenfelekből széthulló csillagokat gyűjtünk a fejlesztések reményében.

Van azért néhány újdonság. Kezdetnek mindjárt több a pálya (összesen 15), jóval több a fejlesztési lehetőség, és néhány új játékmechanika is bekerült. Az egyik legfontosabb, hogy most már nem csak egy űrhajóval lövöldözhetünk. Ha sikerül összegyűjteni a pályákon véletlenszerűen megjelenő alkatrészeket, új járműveket nyithatunk meg, amik más-más képességekkel bírnak. Egy másik új ötlet, hogy bizonyos célok elérésekor „presztízs pontokat” kapunk, amiket összegyűjtve úgynevezett technikusok nyílnak meg, ők pedig bizonyos passzív extrákat biztosítanak. A Reloaded-ben is gyűjthetjük a szokásos kártyákat, de ezúttal időzített darabok is vannak, amik negyed óráig több csillagot, power-upot vagy más extrát kínálnak. Ergo az egész előrehaladási rendszer összetettebb és addiktívabb lett, egyúttal persze hosszadalmasabb is.

A több pálya, több űrhajó és hosszabb fejlesztési út jóval több tápoláshoz vezet. Tulajdonképpen az egész Sky Force Reloaded a csillagok gépies gyűjtögetésére épül. Tápolni kell, hogy erősebbek legyünk, hogy tovább juthassunk, ahol több csillagot szerezhetünk, és így tovább. Ez különösen a játék elején dühítő, amikor hajónk még szánalmasan gyenge, és alig tud valamit püttyögni a kis ágyújával. Sok-sok óra játék kell ahhoz, hogy normális szintre hozzuk a járművet, és végre élvezetes is legyen a játék. A rendszer persze a mobilos gazdaság maradványa – csak amíg ott mindez mikrotranzakciókkal volt megtámogatva, addig Xbox One-on erre nincs lehetőség, ellenben iszonyú időt kell lövöldözni, hogy összejöjjön a megfelelő mennyiség. A játékos így gyakran mesterségesen korlátozva érzi magát.

Minden másban pontosan ugyanazt kínálja a Sky Force Reloaded, mint a tavalyi Anniversary. Az irányítás, a grafika, de még a hangeffektek is ugyanazok, csak a pályák újak, és van egy-két hallgatható, jobban sikerült zene. De nincs különösebb újítás, játékmeneti fogás, innováció vagy bármilyen finomság – ez egy újrakevert játék minimális változtatással. Éppen ezért, bár kétségtelenül minőségi darab, nem nyújt akkora varázst, mint a tavalyi rész. Akkor elcsodálkoztunk, hogy szinte a semmiből, mobilokról érkezett az egyik legjobb shoot ’em up. Ez az érzés már nincs meg.

Annyi történt, hogy egy sikeres és jól működő koncepciót kihúztak, mint pék a rétestésztát, és elosztották több pályára. Több az űrhajó, a kártya és a tevékenység (és most is vannak hétvégi bajnokságok), vagyis több időt lehet és kell beletenni, de maga a játékélmény nem lépett szintet. Ez nem feltétlenül baj – a Sky Force Reloaded egy tökéletesen játszható, kellemes tempójú játék –, de hiányoznak belőle az igazán új ötletek.

A lengyel Infinite Dreams sorozatában ott van a potenciál, hogy konzolokon is az egyik legstabilabb minőségű és legjobb lövöldözős franchise lehet, de ehhez szintet kellene lépni. Meglátjuk, a jövőben sikerül-e. Akinek eddig kimaradtak ezek a játékok, annak a Reloaded a jobb választás, de aki rongyosra játszotta a tavalyi részt, annak nem fog újat mutatni. A fejlesztők egyébként elmondták, hogy nemsokára jön az Xbox One X támogatás, úgyhogy 4K-ban is gyönyörködhetünk majd benne. Reméljük, mást is rejtegetnek a tarsolyukban.

7