Thumper teszt
dreampage 2017. Aug. 18.

Egy bogár, nyaktörő sebesség és villódzó neonfények. A Thumper végre Xbox One-ra is megérkezett, indul a féktelen száguldás és a ritmusos erőszak.

A videojátékok szépsége, hogy néha egészen valószínűtlen hozzávalókból is kitűnő végeredmény születik. Annak idején ki gondolta volna, hogy egy olasz vízvezeték-szerelő, vagy egy kék sündisznó a világ csodája lehet, erre tessék. Az persze túlzás, hogy a Thumper is az előbb említett kabalákhoz hasonló karriert fusson be, de receptje hasonlóan különleges. A fejlesztőkön kívül ki gondolhatta volna komolyan, hogy egy sínen száguldó űrbogár köré értelmes és élvezetes játékot lehet építeni?

Márpedig ez történt – a Thumper végre Xbox One-ra is megjelent, ezzel pedig a projekt úgymond hazatért. A fejlesztés sok éve, még Xbox 360-ra kezdődött, a mindössze két főből álló csapat viszont addig csiszolgatta az eredeti terveket, amíg mindenki lépett egy generációt. (Ironikus, hogy ezek után épp az aktuális Xbox konzolra érkezett meg utolsóként, de ez a téma külön cikket érdemelne.)

A játékmenet papíron nagyon egyszerű. Adott fényes kis űrbogarunk (tényleg ez a neve), ami nyaktörő sebességgel száguld neonfényes alagutakban és sötét terekben egy vékony sínen. Erre a sínre a háttérzene ritmusára fénylő elemek, felvehető extrák, barikádok és más akadályok pottyannak, a mi feladatunk pedig, hogy ezeket áttörjük, felvegyük, az élesebb kanyaroknál pedig mi is „bedőljünk”, hogy főhősünk potroha súrolja az ezerrel elhaladó korlátot. Mindehhez csak az analóg karra és az „A” gombra van szükség – a játék nagyon egyszerű ilyen szempontból.

Hanem a kihívás épp a ritmus és a sebesség gyilkos ötvözetéből ered. Ahogy a fejlesztők is mondják, a Thumper tényleg ritmusos erőszak: nincs benne semmi könnyed vagy felemelő, egy kifejezetten sötét hangulatú, pusztító tempójú, extrém gyors és extrém nehéz játékról van szó. Néha annyira gyorsan követik egymást a kanyarok, fénylő barikádok és más speciális elemek (minél előrébb jutunk, annál több mechanika jelenik meg), hogy azt ember nem bírja követni. Összesen kilenc pálya van, de garantált, hogy már a másodikon vért fognak izzadni egyesek. A játék néha egész egyszerűen túl gyors, a pályák túl hosszúak, és időnként még főellenség csaták is nehezítik a dolgunkat.

Viszont amikor minden a helyére kattan, sikerül tökéletesen koncentrálni és ráállni a ritmusos dobolás ütemére, akkor a Thumper iszonyú jól működik, és szinte még a szívverésünk is a játék tempójára fog verni. Egy-egy jól elkapott szakasz közben az élmény szinte álomszerű, transzcendens, mindeközben olyan intenzív, hogy nem tudom eldönteni, vajon az elmebaj gyógyítására vagy előhozására alkalmas inkább. Az biztos, hogy amikor minden klappol, egy hihetetlenül hangulatos, addiktív, letehetetlen játékot kapunk.

Végcél, mint olyan, nincs, hacsak az achievementek megnyitása, illetve a minél magasabb pontszám elérése annak nem tekinthető. Mint mondtam, a játék rendkívül szimpla, de ez az egyszerűség tökéletesen ki lett dolgozva, játékmeneti és technikai értelemben is. A Thumper csodaszép: egészen különleges, minimalista, tűéles és tükörsima neonfényes, bizarr látványt produkál, ami az ámulattól a rémületig minden érzelmet képes kiváltani. Ritkán látni ennyire stílusos játékot – mintha nem is poligonokból és effektekből állna. Mintha nem is e világból származna. Földöntúli szépség.

Ami kicsit csalódást kelt, az a zene, pontosabban, ami helyette van, mert zenének nevezni túlzás. A játék ütemét és ritmusát szinte végig ugyanolyan, egyszerű dobolás adja, amit csak egészen ritkán bolondít meg némi dallam. Az ilyen stílusú játékoknak jobban áll, ha valami ütős zenére folyik az akció, sajnos itt leginkább a csend az úr.

A Thumper végülis ennyi: egy nagyon könnyen tanulható, minimalista, de kőkemény ritmusjáték, ami a végletekig próbára teszi a képességeinket és a reflexeinket. Kötél idegeket sajnos nem mellékelnek hozzá, de ha kitartóak vagyunk, egy elképesztően stílusos és látványos, sötét hangulatú, egyedi élményben lesz részünk. Lehetett volna sokkal több is, de két lelkes ember munkájaként így is bőven figyelemre méltó. Ínyenceknek komolyan ajánlott darab.

7

A tesztpéldányt a Drool LLC biztosította.