Visszafelé kompatibilitás Xbox Series X-en
dreampage 2020. May. 28.

Jason Ronald, az Xbox Series X programigazgatója új információkat osztott meg arról, hogyan fog működni a visszafelé kompatibilitás a Microsoft következő generációs konzolján. A korábbi játékok még szebbek lesznek, és még jobban fognak futni.

Frissítés: Az Xbox Series S bejelentésével a Microsoft azt is tisztázta, hogyan kezeli a visszafelé kompatibilis játékokat a legkisebb konzol.

Az Xbox Series S mindent lejátszik, amit a Series X: több ezer játékot négy generációra visszamenőleg. A konzol a jelenlegi játékok Xbox One S változatát futtatja, viszont az extra erejének köszönhetően jobb textúrákkal, magasabb és stabilabb képfrissítéssel, gyorsabb töltési időkkel (köszönhetően az SSD-nek), és automatikus HDR-rel. Ami a következő generációs játékokat illeti, az Xbox Series S-t arra tervezték, hogy ezeket 1440p felbontásban, 60 fps képfrissítéssel futtassa, adott esetben választható 120 fps támogatással (pl. Gears 5).


A 2015-ös E3 óta, amikor a Microsoft bejelentette az Xbox One Visszafelé Kompatibilitási programot, egyértelmű, hogy a vállalat számára mennyire a fontos a régi játékok megőrzése, sőt, sok esetben modernizálása is. Nem elég, hogy a program alapja egy kisebbfajta csoda (PowerPC architektúrára készült játékok futnak x64 rendszerű hardveren), de a több, mint 500 Xbox 360 játék többsége egyenesen jobban fut, mint eredeti állapotában. Több közülük Xbox One X javítást is kapott, így az előző generációs játékok akár natív 4K-ban is játszhatóak lettek.

Ha ez még nem lenne elég, Eredeti (első generációs) Xbox játékok is becsatlakoztak a programba. Olyan klasszikus címek, mint a legendás Splinter Cell trilógia, a Star Wars: Knights of the Old Republic első két része, a Jade Empire, a Crimson Skies, és még egy sor Xbox klasszikus, amik feljavítva 60 fps-sel, akár az eredeti felbontásuk tizenhatszorosában képesek futni a jelenlegi legerősebb konzolon.

A helyzet viszont hamarosan megváltozik, hiszen érkezik az Xbox Series X, amit úgy terveztek, hogy ne csak a következő generáció legerősebb, de leginkább kompatibilis konzolja is legyen. Az ezért felelős csapat már több, mint 100.000 órán át tesztelte a régebbi játékokat, és a konzol megjelenéséig még legalább ennyi időt töltenek teszteléssel. Az Xbox Series X egyedi hardverét úgy tervezték, hogy teljesen kompatibilis legyen az összes Xbox One, és jelenleg visszafelé kompatibilis Xbox 360 és Eredeti Xbox játékkal.

A több ezer régebbi játék natívan fut Xbox Series X-en. Itt nincs „Boost mód”, nincs „órajel csökkentés”, hanem az Xbox Series X teljes ereje (CPU és GPU egyaránt) rendelkezésre áll az előző generációk játékai számára. Az eredmény nemcsak teljes kompatibilitás, hanem még jobb képminőség és teljesítmény.

Xbox Series X-en a következőkre lehet számítani a korábbi játékok esetén:

  • Rövidebb töltési idők. Az Xbox Series X-be épített egyedi SSD összehasonlíthatatlanul gyorsabb, mint az Xbox One X merevlemeze, ezért a játékok, így a visszafelé kompatibilis címek is sokkal gyorsabban töltenek majd, mint eddig.
  • Automatikus HDR. Az Xbox csapat kifejlesztett egy új technológiát, ami platformszinten képes automatikusan HDR-t adni a régebbi játékokhoz, és ehhez semmilyen módon nem kell hozzájuk nyúlni. Ha eddig volt egy Xbox, Xbox 360 vagy Xbox One játékod, azt Series X-en már HDR-rel játszhatod, ami élénkebb színeket, jobb kontrasztot és képminőséget jelent.
  • Gyors Indítás (Quick Resume). Ahogy minden játéknál, úgy a kompatibilis daraboknál is működik a Series X új funkciója. A játékok bárhol megállíthatók és felfüggeszthetők, pillanatok alatt lehet a felfüggesztett címek között váltani, és az állapotuk még kikapcsolás, vagy egy rendszerfrissítés után is megmarad, nem kell újra betölteni őket.
  • Magasabb felbontás. Xbox One X-en már több tucat korábbi játék kapott olyan javítást, aminek köszönhetően akár 4K felbontásban is futtathatók. Ezeknek a köre kibővül. Az Xbox Series X extra erejének köszönhetően még több játék fog nagyobb felbontásban futni, és ez jelenlegi Xbox One címekre is érvényes lehet, így még jobb képminőséggel lesznek élvezhetők. Nem mind, de sokkal több, mint most.
  • Megduplázott képfrissítés. Az Xbox mérnökei új megoldásokkal arra is lehetőséget találtak, hogy bizonyos játékok képfrissítését megduplázzák anélkül, hogy a fejlesztőknek bármi dolguk lenne velük. A kiválasztott játékok képfrissítése így 30-ról 60 fps-re, vagy 60 fps-ről akár 120 fps-re nőhet.

Jason Ronald azzal zárja sorait, hogy az Xbox Visszafelé Kompatibilitási program csapata továbbra is figyeli a visszajelzéseket a leginkább vágyott régebbi játékokat illetően. Az Xbox Series X megjelenése után valószínűleg további játékok kerülhetnek be a programba, így az összes Xbox One játék mellett még több Xbox 360 és Eredeti Xbox cím lesz játszható a next-gen Xboxon. „Bár ez komplex technológiai és licenszjogi kihívásokat jelent, a csapat elkötelezett, hogy mindent megtegyen a közös játékörökségünk megőrzése érdekében” – áll a cikk végén.

Az Xbox Series X megjelenése, vagyis az idei őszi szezonhoz közeledve egyre több részletet ismerhetünk majd meg az új konzol képességeit illetően.

[Eredeti cikk: Xbox Wire]