Xbox Series X – A következő generációs konzol
dreampage 2019. Dec. 13.

A The Game Awards rendezvényen a Microsoft bemutatta a következő generációs konzolját, amit eddig Project Scarlett kódnéven ismertünk. Most már láthatjuk magát a gépet, az új kontrollert, és a gép végleges nevét: Xbox Series X.

Meglepetés volt az idei The Game Awards rendezvényen, hogy a Microsoft – idő előtt, hiszen a jövő évi E3-on vártuk – lerántotta a leplet a következő generációs Xbox konzolról. A gép nem hasonlít semmire, amit eddig a konzolok világában láttunk, de a radikálisan új formavilágnak jó oka van. Bemutatkozott az Xbox Series X, itt az első videó róla.

Az új konzol körülbelül négyszer erősebb lesz az Xbox One X-nél. AMD Zen 2 architektúrájú processzort és Navi GPU-t használ, valamint ultragyors NVMe SSD-t és GDDR6 memóriát. A pontos specifikációk még nem ismertek, ahogy az ár sem, de az biztos, hogy a Series X jóval szebb látványt, nagyobb teljesítményt és felbontást tesz majd lehetővé, mint amit eddig megszoktunk.

A Series X egy nagy hasáb formáját kapta – a konzol körülbelül olyan széles, mint egy kontroller, és nagyjából háromszor olyan magas, már ha állítva használjuk (fektetve is lehet). A gépet úgy tervezték, hogy csendes legyen: egyetlen, nagyméretű ventilátor fújja ki a levegőt a konzol tetején, így a nagy teljesítményt a csendes és hatékony működéssel lehet kombinálni.

Az Xbox Series X konzol mellé új kontroller is jár, de ez nem lett radikálisan áttervezve, hiszen a mostani kontrollerek is a legjobbak közé tartoznak. Az új kontroller egy egészen kicsit más alakú, az elrendezése maradt, középen viszont kapott egy Share (megosztás) gombot, amivel egyszerűen tudunk majd képeket és videókat megosztani a játékokból. A kontroller kompatibilis lesz az Xbox One konzolokkal és PC-vel is, ugyanazt az Xbox vezeték nélküli protokollt használja, amit a jelenlegi eszközök, az új konzolon viszont még alacsonyabb input laggal.

Az Xbox Series X más szempontból is újít. Lehetőség lesz például több játék háttérben való futtatására, és azonnali folytatására (Xbox One-on erre csak a legutóbb futtatott játék esetében van lehetőség), a gép pedig nemcsak erős, hanem reszponzív is lesz. A játékokat alapból 4K 60 fps-re lehet majd optimalizálni, de akár a 8K felbontás és a 120 fps képfrissítés is támogatott, variálható frissítési gyakoriság (VRR – Variable Refresh Rate), automatikus alacsony késleltetés (ALLM – Automatic Low Latency Mode), dinamikus késletetés input (DLI – Dynamic Latency Input) és a Microsoft saját, változó arányú árnyékolás (VRS – Variable Rate Shading) technológiájával. Az új technológiákkal és a villámgyors SSD-vel eltüntethetők a töltési idők, így minden sokkal érzékenyebb és gyorsabb lesz, mint eddig bármikor.

Bemutatkozott az első igazi nextgen játék is. A Ninja Theory fejleszti, és nem túl nagy meglepetésre a csapat legsikeresebb játékának folytatása: Senua’s Saga: Hellblade II. Jelenleg nem tudni, hogy a Halo Infinite-hez hasonlóan nyitócím lesz-e, megjelenési időpontja még nincs. Az alábbi trailer nem CG, hanem real-time grafika.

A Series X lesz a „minden generáció egyben” Xbox konzol, ugyanis teljesen visszafelé kompatibilis lesz. Lejátssza az összes Xbox One játékot, és az összes visszafelé kompatibilis Xbox 360 és eredeti Xbox címet is, amik benne vannak a listában. Mindenkinek minden digitális játéka, achievementje, előfizetése (Gold, Game Pass) és játékmentése megmarad, és az összes Xbox One periféria is használható lesz az új konzolon: kontrollerek, kormányok, headsetek, minden.

A fejlesztői készleteket világszerte már több ezer csapat megkapta, a Microsoft saját 15 stúdiója pedig már mind fejleszti a következő generációs játékokat, amik közül eddig tehát kettőt ismerünk. A Halo Infinite biztosan nyitócím lesz, ez az Xbox Series X-szel együtt jelenik meg, 2020 őszén. A többi játékról és a konzol további részleteiről a jövő évi E3-on tudunk meg többet.